Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) – dla pedagogów specjalnych.
UWAGA
W roku 2019 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2029 r., wprowadził nowy standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Standard ten, z kilkoma zmianami, obowiązuje do dnia dzisiejszego (t. j. Dz.U. 2021 poz. 890 z późn. zm.)
Standard ten, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Studia pedagogiczne w roku akademickim 2024/2025 są zgodne z wymogami w wym. rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.
Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej
(390 godz.)
1. Przygotowanie merytoryczne (240 godz.)
- Warsztat umiejętności socjoterapeutycznych (20 godz.)
-
Warsztat kreatywności (10 godz.)
-
Elementy logopedii i fonetyki z metodyką terapii zaburzeń mowy (10 godz.)
-
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - elementy diagnozy i terapii (10 godz.)
-
Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania początkowego (20 godz.)
-
Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (20 godz.)
-
Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki (20 godz.)
-
Metodyka zajęć terapeutycznych z uczniami z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego (20 godz.)
-
Warsztat umiejętności wychowawczych (20 godz.)
2. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.)
-
Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.)
-
Elementy pedagogiki korekcyjnej (20 godz.)
-
Psychologiczne podstawy procesów uczenia się (20 godz.)
-
Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, klinicznej i rozwojowej (30 godz.)
-
Specyfika rozwoju motorycznego małego dziecka (10 godz.)
-
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (10 godz.)
-
Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami rozwojowymi (10 godz.)
-
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.)
-
Organizacja procesu terapeutycznego (10 godz.)
-
Specyfika pracy terapeutycznej z uczniem niepełnosprawnym w przedszkolu, szkole i placówce (30 godz.)
-
Specyfika pracy z dzieckiem z chorobą przewlekłą w przedszkolu, szkole i placówce (10 godz.)
-
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (10 godz.)
-
Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych (10 godz.)
-
Studium przypadku: dziecko z zaburzeniami rozwoju w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.)
Praktyki zawodowe
(120 godz.)
Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.
FORMA ZALICZENIA
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.