Bibliotekoznawstwo w szkole

Sposób realizacji:
Sposób realizacji

Hybrydowe - Zajęcia na studiach hybrydowych realizujesz spotykając się z wykładowcami i pozostałymi uczestnikami zarówno online, jak i w salach wykładowych.

Hybrydowe
Cechy:
Od marca
Polski
Dofinansowane
Miasto:
Obszar:
Pedagogika
To kierunek dla osób, które:
  • są kreatywne, chciałyby organizować wydarzenia kulturalno – literackie,
  • posiadają kwalifikacje pedagogiczne i chcą zdobyć nowe kompetencje,
  • pasjonują się książkami i kulturą oraz chcą wspierać rozwój czytelnictwa,
  • planują zostać nauczycielami-bibliotekarzami i szukają solidnych podstaw,
  • chcą pracować w środowisku edukacyjnym z dostępem do nowoczesnych narzędzi.
Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Sesja sp
Rachunkowość od podstaw | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Sesja sp
Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Sesja sp
Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Sesja sp
Rachunkowość od podstaw | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Sesja sp
Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Sesja sp

Czego się nauczysz?

Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Sesja sp
  • Nauczysz się projektować i prowadzić bibliotekę szkolną – od katalogowania i digitalizacji po udostępnianie w nowoczesnej przestrzeni.
  • Poznasz prawo i standardy pracy nauczyciela‑bibliotekarza – w tym regulacje, normy jakości i ewaluację efektywności funkcjonowania biblioteki.
  • Opanujesz techniki promocji i marketingu – wypracujesz strategie PR, wyposażysz bibliotekę w kanały społecznościowe i zaangażujesz lokalną społeczność.
  • Zrozumiesz rolę biblioteki w szkole – nauczysz się współpracować z uczniami, nauczycielami i rodzicami, bazując na potrzebach edukacyjnych i wychowawczych.
  • Poznasz narzędzia informacyjno‑wyszukiwawcze – będziesz korzystać z bibliotek cyfrowych, katalogów i baz danych, by pomagać szkole w dostępie do wiedzy.
  • Opanujesz pracę z różnymi grupami czytelników – dostosujesz ofertę do uczniów, młodzieży, zaangażujesz różnorodne odbiorców bibliotek szkolnych.

Dofinansowanie z Bazy Usług Rozwojowych (BUR)

Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Skorzystaj z dofinansowania
5

bezpłatnych szkoleń

Praktyczny charakter studiów:

  • oprócz wykładów, zajęcia odbywają się też w formie warsztatowej,
  • prace projektowe wyłącznie zespołowe.
92%

uczestników poleca studia podyplomowe

 

Źródło: „Badanie satysfakcji ze studiów 2025”.

Dostęp online

 

Wysoka jakość kształcenia. Wszystkie materiały dydaktyczne będą dostępne dla Ciebie online.

91%

pracodawców ocenia bardzo dobrze lub dobrze

współpracę z naszymi uniwersytetami

 

* Źródło: "Badanie opinii pracodawców, 2024".

Networking i rozwój kompetencji

 

Studia rozwijają kompetencje niezależnie od doświadczenia. Dzięki interaktywnym zajęciom i wymianie doświadczeń z innymi zyskasz wiedzę, umiejętności i cenne kontakty.

Kadra złożona z praktyków 

 

Zajęcia prowadzą eksperci i pasjonaci swojej dziedziny, którzy mają realne doświadczenie.

Program studiów

14

Liczba miesięcy nauki

311

Liczba godzin zajęć

90

Liczba godzin praktyk

14

Liczba zjazdów

3

Liczba semestrów
  • Typologia bibliotek
  • Biblioteka w systemie kultury
  • Rodzaje bibliotek i ich zadania
  • Użytkownicy bibliotek
  • Działalność bibliotek (usługowa, informacyjna, wydawnicza)
  • Podstawowe akty prawne
  • Prawo autorskie i prawa pokrewne
  • Egzemplarz obowiązkowy
  • Kwalifikacje pracowników
  • Kodeks pracy
  • Zamówienia publiczne
  • Pismo jego istota, funkcje i rozwój
  • Morfologia książki dawnej
  • Charakterystyka produkcji wydawniczej i piśmiennictwa okresu książki drukowanej ręcznie
  • Rewolucja przemysłowa i charakterystyka książki XIX w.
  • Najważniejsze zabytkowe kolekcje
  • Biblioteki w Polsce
  • Pojęcie dokumentu,  podział i charakterystyka zbiorów
  • Specjalizacja w zakresie gromadzenia zbiorów
  • Zasady budowania zasobów w różnych typach bibliotek
  • Zasady gromadzenia zbiorów (kompletność, aktualizacja, selekcja)
  • Źródła informacji o dokumentach
  • Źródła gromadzenia zbiorów
  • Ewidencja zbiorów i inwentaryzacja zbiorów
  • Udostępnianie zasobów
  • Digitalizacja
  • Ochrona i konserwacja zbiorów
  • Gromadzenie (od zamówienia do archiwizacji)
  • Opracowanie tradycyjne i elektroniczne
  • Rodzaje czasopism specjalistycznych
  • Normy i standardy opisu formalnego zbiorów bibliotecznych
  • Podział i typologia katalogów
  • Zasady katalogowania alfabetycznego
  • Hasła wzorcowe
  • Historia klasyfikacji nauk i piśmiennictwa
  • Języki informacyjno-wyszukiwawcze
  • Systemy klasyfikacji (klasyfikacja rzeczowa, Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna, języki haseł przedmiotowych (JHP BN, KABA), deskryptory BN
  • Biblioteka jako organizacja (zarządzanie organizacją, style kierowania)
  • Struktura różnych typów bibliotek (rodzaje struktur organizacyjnych)
  • Zarządzanie strategiczne biblioteką
  • Zarządzanie personelem (pracownicy bibliotek i ośrodków informacji naukowej, zawód, etyka)
  • Budowanie efektywnego zespołu (motywowanie, kultura organizacyjna)
  • Zarządzanie talentami
  • Analiza ról odgrywanych w zespole
  • Rozwiązywanie konfliktów
  • Wizerunek biblioteki (marketing biblioteczny, promocja biblioteki w środowisku lokalnym, public relations, reklama, plan marketingowy, strategie promocyjne, sponsoring)
  • Badanie potrzeb użytkowników
  • Analiza SWOT
  • Strategia rozwoju biblioteki
  • Organizacja imprez kulturalnych i naukowych
  • Społeczne aspekty komunikacji (procesy komunikowania się w społeczeństwie)
  • Środki i formy komunikowania
  • Język jako narzędzie komunikacji
  • Etyka komunikacji
  • Historia mediów społecznościowych
  • Narzędzia social media (Facebook, Twitter i in.)
  • Marketing społecznościowy
  • Budowanie relacji z klientami
  • Webwriting
  • szanse i wyzwania dla bibliotek
  • łączenie bibliotek z instytucjami kultury
  • animator kultury
  • organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej
  • organizowanie imprez kulturalnych i artystycznych
  • rola i funkcje menedżera kultury
  • Akty prawne regulujące pracę w bibliotekach szkolnych. Standardy.
  • Tendencje w rozwoju współczesnych bibliotek szkolnych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.
  • Wskazanie zmian i oczekiwań użytkowników bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
  • Podstawowe zadania nauczyciela-bibliotekarza.
  • Ewaluacja. Ocena jakości i efektywności pracy biblioteki szkolnej.
  • Czytelnictwo a komunikacja społeczna
  • Współczesna wiedza o czytelnictwie
  • Interdyscyplinarny charakter czytelnictwa
  • Badania czytelnictwa
  • Metody i techniki badań czytelnictwa
  • Czytelnictwo różnych grup wiekowych oraz społecznych
  • Specjalne grupy czytelników
  • Warsztat informacyjny bibliotekarza
  • Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji
  • Standardy w działalności bibliograficznej
  • Metodyka bibliograficzna
  • Polskie i zagraniczne spisy i serwisy bibliograficzne (bibliografie narodowe i specjalne, bazy danych)
  • Biblioteki cyfrowe
  • Open access
  • Selekcja w Internecie
  • Systemy biblioteczne
  • Budowa i funkcje systemów bibliotecznych
  • Systemy biblioteczne w polskich bibliotekach
  • Katalogi centralne
  • Tendencje na polskim i światowym rynku książki (książka tradycyjna i elektroniczna)
  • Segmenty rynku książki
  • Publikacje elektroniczne
  • Targi książki
  • Portale i wortale rynku książki
  • Książki nagradzane
  • Podstawy zagadnień wydawniczych i księgarskich
  • Design książki współczesnej
  • Periodyzacja literatury po roku 1939
  • Najważniejsze nurty, tendencje i pokolenia literackie
  • Literatura polska po przełomie 1990 roku
  • Ośrodki kultury polskiej na emigracji
  • Polska literatura współczesna w sieci 
  • Książki dla dzieci i młodzieży (geneza, konwencje, tematy, gatunki)
  • Rozwój książki dla dzieci
  • Główne nurty powieści dla młodzieży (mody literackie)
  • Kanon lektur
  • Edytorstwo książki dla dzieci i młodzieży (ilustracje)
  • Literatura dla dzieci i młodzieży w sieci
  • Nagrody (polska sekcja IBBY)
  • Prasa dla dzieci i młodzieży

1. Animacja w bibliotece (15 godz.)

  • organizacja imprez bibliotecznych
  • nowoczesne metody i techniki promocji czytelnictwa i książki
  • zagadnienia edukacji regionalnej
  • klasyfikacja form i metod pracy z czytelnikiem, działania animacyjne
  • oferty biblioteki adresowane do różnych kategorii czytelników
  • formy działalności edukacyjno-kulturalnej
  • gry i zabawy czytelnicze
  • konkursy czytelnicze

2. Biblioterapia (15 godz.)

  • psychologiczne podstawy biblioterapii
  • terapeutyczna funkcja literatury
  • metody i techniki stosowane w biblioterapii
  • wykorzystanie biblioterapii w pracy z czytelnikiem chorym i niepełnosprawnym
  • konstruowanie scenariuszy zajęć biblioterapeutycznych

3. Internet i multimedia w dydaktyce (15 godz.)

  • materiały dydaktyczne dostępne w Internecie
  • narzędzia do tworzenia cyfrowych materiałów dydaktycznych opracowanie cyfrowych materiałów dydaktycznych
  • prawo autorskie w Internecie

4. Usługi biblioteczne i informacyjne (10 godz.)

  • charakterystyka współczesnych usług
  • typologia usług
  • promocja usług
  • usługi a czytelnik

5. Metodyka pracy nauczyciela bibliotekarza (20 godz.)

  • działalność informacyjna
  • praca pedagogiczna z uczniem: uczeń jako użytkownik biblioteki szkolnej
  • praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • praca z klasą - kształcenie umiejętności informacyjnych, praca z zespołami uczniów
  • terapeutyczne i kompensacyjno-profilaktyczne funkcje biblioteki szkolnej
  • współpraca nauczyciela bibliotekarza z gronem pedagogicznym
  • rodzice i inni użytkownicy biblioteki szkolnej

6. Organizacja biblioteki szkolnej i pedagogicznej (15 godz.)

  • kierunki rozwoju bibliotekarstwa szkolnego na świecie i w Polsce
  • podstawy prawne funkcjonowania bibliotek szkolnych i pedagogicznych
  • planowanie i dokumentowanie pracy w bibliotece
  • status nauczyciela bibliotekarza, wymagania kwalifikacje i droga awansu zawodowego
  • urządzenie i wyposażenie lokalu
  • biblioteki szkolne i pedagogiczne w środowisku

7. Metodyka pracy z czytelnikiem (20 godz.)

  • użytkownicy bibliotek
  • metody i formy pracy z czytelnikiem dorosłym
  • metody i formy pracy z czytelnikiem trudnym
  • metody i formy pracy z czytelnikiem chorym i niepełnosprawnym
  • edukacja czytelnicza

8. Organizacja biblioteki akademickiej i publicznej (15 godz.)

  • organizacja i funkcjonowanie biblioteki akademickiej
  • zadania biblioteki akademickiej
  • użytkownicy bibliotek akademickich
  • warsztat pracy naukowej i dydaktycznej
  • pomoc w kształceniu studentów, kadry naukowej
  • organizacja i prowadzenie bibliotek publicznych
  • zadania wojewódzkiej biblioteki publicznej
  • zadania powiatowej biblioteki publicznej
  • upowszechnienie czytelnictwa
  • kształtowanie kultury czytelniczej
  • zaspokajanie potrzeb czytelniczych
  • uzupełnienie działalności innych typów bibliotek
  • kształtowanie kultury czytelniczej
  • zagadnienia prawne i finansowe
  • Przygotowanie do pisania pracy dyplomowej

Praktyka dotyczy osób posiadających kwalifikacje pedagogiczne, które chcą pracować w bibliotece szkolnej lub pedagogicznej.

 

W trakcie praktyk uczestnicy poznają warsztat pracy bibliotekarza. Zapoznają się z wyposażeniem i dokumentacją biblioteki. Poznają w praktyce zasady gromadzenia, udostępniania, ewidencjonowania, selekcji i ochrony zbiorów. Poznają formy i metody pracy z czytelnikiem wykorzystywane w bibliotece.

  • dwa testy półroczne
  • praca podyplomowa w formie projektu (prezentacja działań praktycznych)
  • praktyka zawodowa dla osób posiadających kwalifikacje pedagogiczne
  • Test
  • Praca podyplomowa
  • Obrona
  • Praktyka zawodowa

Wymiana know-how

Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Uniwersytet dolnośląski DSW Wrocław
  • Uniwersytety WSB Merito i Uniwersytet Dolnośląski DSW połączyły siły, aby rozwijać nowoczesne narzędzia i standardy kształcenia.
  • Efektem tej współpracy jest kierunek, który Cię interesuje.
  • Dzięki wymianie know-how powstały innowacyjne rozwiązania, które wzbogacają proces nauczania.
  • Na zajęciach online spotkasz uczestników i wykładowców z całej Polski, co pozwoli Ci czerpać z ich wiedzy i doświadczenia, jednocześnie rozwijając swoje kompetencje.

Zapisy na studia: online, szybko i wygodnie

  • Proces rekrutacji przejdziesz online.

  • Dołączysz dokumenty, podpiszesz umowę z dowolnego miejsca za pośrednictwem Internetu.

  • W każdej chwili sprawdzisz status rekrutacji oraz historię zapisów.

  • W dowolnym momencie możesz dokończyć przerwany proces uzupełniania formularza rekrutacyjnego.

Informacje dodakowe

Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Sesja sp
  • Studia podyplomowe umożliwiają uzyskanie kwalifikacji do pracy w bibliotece szkolnej lub bibliotece prowadzonej przez inną niż szkoła placówce oświatowej, a także w innego rodzaju bibliotekach (m.in akademickiej, publicznej).
  • W ramach studiów uczestnicy (dotyczy osób z przygotowaniem pedagogicznym), realizują praktyki pedagogiczne - W bibliotece szkolnej lub pedagogicznej.
  • Osoby, które posiadają kwalifikacje pedagogiczne uzyskają kompetencje do pracy jako nauczyciel-bibliotekarz w bibliotekach oświatowych.
  • W procesie rekrutacji kandydaci, którzy pracują lub chcą pracować w placówkach oświatowych składają dokumenty potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego.

Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Poznaniu | Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu: Sesja sp
  • Uczestnikom naszych studiów podyplomowych dajemy możliwość uzyskania dodatkowych umiejętności przez uczestnictwo w bezpłatnych szkoleniach z różnych obszarów, np. psychologii, biznesu, marketingu i nowych technologii.
  • Szkolenia realizowane są w II semestrze. Szczegółowe informacje przekazywane są przez koordynatora kierunku.

Warunki przyjęcia

Aby zostać uczestnikiem studiów podyplomowych na Uniwersytecie WSB Merito, należy:

  • mieć ukończone studia licencjackie, inżynierskie lub magisterskie,
  • złożyć komplet dokumentów i spełnić wymogi rekrutacyjne,
  • o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Czas do końca promocji

28 dni 16 h 12 min

Koniec promocji 02.01.2026 o godz. 23:59

Możliwości dofinansowania

  • Pierwsi zyskują najwięcej! Im szybciej się zapiszesz, z tym większej zniżki skorzystasz.
  • Oferujemy specjalne, większe zniżki dla naszych absolwentów.
  • Możesz skorzystać z dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych.
  • Funkcjonuje u nas Program Poleceń.
  • Pracodawca może dofinansować Ci studia, otrzymując dodatkową zniżkę w ramach Programu Firma.
  • Warto sprawdzić możliwości dofinansowania z KFS. 
Podobne kierunki i szkolenia

Polecane kierunki i specjalności

Studia podyplomowe

Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) – dla pedagogów specjalnych

Więcej o tym kierunku

Polecane kierunki i specjalności

Studia podyplomowe

Przygotowanie pedagogiczne dla psychologów

290zł
234zł / mies.
Najniższa cena z ostatnich 30dni: 290zł
Więcej o tym kierunku

Polecane kierunki i specjalności

Studia podyplomowe

Wczesne wspomaganie rozwoju – dla pedagogów specjalnych

Więcej o tym kierunku

Polecane kierunki i specjalności

Studia podyplomowe

Przygotowanie pedagogiczne – dla nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych

Więcej o tym kierunku
Polecane kierunki i szkolenia
Inni oglądali również
Pobierz stronę do PDF Pobierz stronę do PDF

Masz wątpliwości?

Nie wiesz, który kierunek jest dla Ciebie?

Już wiesz, co chcesz studiować?

Wypełnij krótki formularz i rozpocznij proces rekrutacji