Program studiów

Studia skierowane są do: 

  • Osób, które posiadają kwalifikacje pedagogiczne - uzyskają kompetencje do pracy jako nauczyciel do prowadzenia kolejnego przedmiotu. Studia przygotowują nauczycieli do prowadzenia zajęć z języka polskiego jako obcego w placówkach oświatowych. Studia są zgodne z wymogami rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450) i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.  

  • Osób bez kwalifikacji pedagogicznych - uzyskają kompetencje lektora języka polskiego jako obcego do pracy poza szkołą - kursy, zajęcia indywidualne.

 

Liczba godzin 270 godz. ( w tym 60 godz. zajęć w formie e-learningu) +90 godz. praktyk

Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 270 + 90 godz. praktyk
Liczba zjazdów: 13
Liczba semestrów: 3
PODSTAWY TEORETYCZNE
(18 godz.)
  • Cele i podstawy  nauczania języka polskiego jako języka obcego (2 godz.)

  • Fonetyka języka polskiego i fonetyka funkcjonalna (2 godz.)

  • Gramatyka funkcjonalna w nauczaniu języka polskiego jako obcego (4 godz.)

  • Komunikacja międzykulturowa i realia kulturowe oraz kulturowe kompetencje lektora (6 godz.)

  • Przyswajanie języka (4 godz.)

Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego z uwzględnieniem aktywnych metod nauczania i nowych technologii
(118 godz.)
  • Zasady i metody nauczania gramatyki języka polskiego cudzoziemców mówiących językiem niesłowiańskim oraz słowiańskim (22 godz.)
  • Zasady i metody nauczania słownictwa i frazeologii (22 godz.)
  • Zasady i metody nauczania wymowy i ortografii polskiej (12 godz.)
  • Zasady i techniki nauczania oraz rozwijania kompetencji poszczególnych sprawności językowych (32 godz.) w tym:
    • rozumienie tekstów czytanych i mówionych (12 godz.)

    • produkcja: mówienie i pisanie (20 godz.)

  • Aktywizujące metody uczenia w nauczaniu dorosłych (6 godz.)

  • Aktywizujące metody uczenia w nauczaniu dzieci (8 godz.)

  • Nowe tendencje w nauczaniu jpjo. (2 godz.)
  • Konserwatoria dotyczące wybranych aspektów metodyki nauczania jpjo. (14 godz.)
PLANOWANIE PRACY LEKTORA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO JĘZYKA OBCEGO
(134 godz.)
  • Przygotowanie kursu jpjo – programy nauczania z uwzględnieniem poziomów i potrzeb odbiorców (26 godz.)
    • kursy polskiego dla dzieci (12 godz.)
    • kursy polskiego dla potrzeb zawodowych (6 godz.)
    • kursy polskiego dla grup mieszanych (6 godz.)
    • problemy i wyzwania stojące przed lektorem (2 godz.)
  • Standardy i wymagania poziomów językowych zgodnie z ramami kwalifikacji dla języka polskiego jako języka obcego (8 godz.)
  • Planowanie zajęć – konspekty – dla grup oraz dla celów zajęć indywidualnych (22 godz.)
  • Pomoce dydaktyczne (10 godz.)
  • Podręczniki (8 godz.)
  • Dobór tekstów literackich, muzyki oraz filmu w pracy nauczyciela i lektora (10 godz.)
  • Wybór najważniejszych wydarzeń z historii Polski w pracy lektora (2 godz.)
  • Wybrane zwyczaje i obrzędy w Polsce w nauczaniu języka polskiego jako obcego (2 godz.)
  • Tworzenie i wykorzystanie własnych materiałów dydaktycznych (16 godz.)
  • Kontrola wyników nauczania (10 godz.)
  • Certyfikacja poziomu znajomości języka polskiego jako obcego (4 godz.)
  • Konserwatorium dotyczące wybranych aspektów pracy lektora jpjo. (16 godz.)
WARUNKI ZALICZENIA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH JPJO

Warunkiem otrzymania dyplomu studiów JPJO jest:

  • zaliczenie testów semestralnych,
  • opracowanie i złożenie autorskiego scenariusza zajęć (plan i materiały) w wymiarze 1 x 90 min. lub 2 x 45 min. uwzględniającego metodologię pracy i metody aktywizujące oraz kontrolę wyników nauczania,
  • ustna prezentacja i objaśnienie doboru metod i materiałów,
  • ocena wszystkich elementów zaliczenia będzie stanowić ocenę końcową.
Zasady odbywania praktyki JPJO
(90 godz.)

W ramach przygotowania praktycznego, Uczestnicy studiów podyplomowych jpjo Wyższej Szkoły Bankowej, zobowiązani są do odbycia praktyki w wymiarze 90 godzin.

Uczestniczenie w praktyce polega na prowadzeniu i hospitowaniu zajęć dydaktycznych, zapoznaniu się ze specyfiką pracy nauczyciela JPJO.

Zadania praktyki ciągłej sytuują się wokół następujących zagadnień:

  • prowadzenie i hospitowanie zajęć języka polskiego jako obcego zgodnie z ustalonym wymiarem (30 godz.),
  • włączenie się w obowiązki lektora, czyli tak zwana asystentura: sprawdzanie prac, przygotowywanie ćwiczeń, kart pracy i innych materiałów dydaktycznych (20 godz.),
  • organizowanie warsztatu pracy (15 godz.),
  • zapoznanie się z dostępnymi na rynku materiałami dotyczącymi przedmiotu studiów (5 godz.),
  • planowanie i przygotowywanie zajęć (20 godz.),
  • Uczestnik prowadzi dziennik praktyk.

Warunkiem zaliczenia praktyki jest przedstawienie dziennika praktyk, który jest udokumentowaniem i poświadczeniem odbytej praktyki. Ponadto dziennik musi zawierać podpis opiekuna praktyki. Do dokumentacji dołącza się notatki, jak również konspekty hospitowanych lekcji.

Miejsce praktyki Student wybiera sam. Mogą to być uczelnie wyższe, szkoły policealne, szkoły publiczne lub niepubliczne, szkoły językowe, czy też instytucje oświatowe, w których prowadzone są zajęcia jajo.

Forma zaliczenia
  • Medal                                                                          
    Zaliczenie praktyk      
  •  Testy                                                                                                        
    Zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze projektu
  •  
     Praca podyplomowa w formie obrony indywidualnego dydaktycznego