Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku psychodietetyka pediatryczna na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu.

Liczba miesięcy nauki: 10
Liczba godzin: 160
Liczba zjazdów: 11
Liczba semestrów: 2
Psychologia i Terapie w Obszarze Psychodietetyki
(16 godz.)
  • Elementy psychologi rozwoju w psychodietetyce 2godz
  • Rodzinne i środowiskowe uwarunkowania zachowań żywieniowych i relacji z ciałem 3godz
  • Psychologiczne aspekty zaburzeń karmienia i odżywiania 3godz
  • Techniki psychologiczne wykorzystywane w psychodietetyce dzieci i młodzieży 2godz
  • Formy psychoterapii a zaburzenia odżywiania 2godz
  • Praktyczne aspekty najczęstszych zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży 2 godz
  • Otyłość w kontekście psychospołecznym 2godz
Psychologia Jedzenia i Techniki Mindfulness Eating
(16 godz.)
  • Psychologiczne aspekty jedzenia 1godz
  • Psychologiczne mechanizmy a powstawanie nawyków żywieniowych 2godz
  • Higiena jedzenia - Jak jedzą współczesne dzieci i młodzież 1godz
  • Postrzeganie i percepcja w jedzeniu a wybory żywieniowe 2godz
  • Psychologia reklamy i marketingu w kontekście wyborów żywieniowych 1godz
  • Mindfulness eating-mechanizmy, strategie, konsekwencje psychologiczne i fizyczne  4godz
  • Interwencje zdrowotne w oparciu o trening uważności 1godz
Terapia Karmienia
(8 godz.)
  • Mechanizmy wybiórczego jedzenia 2godz
  • Diagnoza problemów sensorycznych, neurologopedycznych, gastroenterologicznych oraz ze spektrum zaburzeń odżywiania-różnicowanie 2godz
  • Narzędzia pracy z wybiórczością żywieniową-techniki wspierające wzrost tolerancji pokarmowej  2godz
  • Case study angażujące różnych specjalistów, zasady współpracy, granice kompetencji, odpowiedzialność 2godz
Neurobiologia, Epigenetyka i Hormonalne Mechanizmy Żywienia
(24 godz.)
  • Neurobiologiczne mechanizmy odżywiania i związek z zaburzeniami neurologicznymi 2godz
  • Wpływ diety  na rozwój układu nerwowego w kontekście zdrowia psychicznego 2godz
  • Neuroprzekaźniki, neurogeneza i odżywianie- związek między mikroelementami a funkcjami poznawczymi 4godz
  • Neurochemiczne zmiany związane z zaburzeniami odżywiania 2godz
  • Zaawansowana analiza przypadków klinicznych 2godz
  • Hormonalne, metaboliczne i neurochemiczne mechanizmy wpływające na łaknienie i zaburzenia kontroli głodu i sytości 2godz
  • Relacja stresu z zaburzeniami hormonalnymi w kontekście nawyków żywieniowych 2godz
  • Wpływ diety matki na zdrowie biopsychospołeczne i programowanie metaboliczne dziecka  2godz
  • Epigenetyczne markery zdrowia psychicznego 2godz
  • Znaczenie epigenetyki w psychodietetyce 2godz
  • Wpływ leków na regulację apetytu 1godz
  • Suplementacja w ujęciu neuroprotekcyjnym i epigenetycznym 1godz
Fizjoterapia, Osteopatia i Ruch jako Narzędzie Terapeutyczne u Obszarze Psychodietetyki
(6 godz.)
  • Znaczenie ruchu w regulacji metabolizmu, zastosowanie i przeciwwskazania do terapii ruchem 1godz
  • Punkty kryzysowe rozwoju fizycznego w kontekście psychodietetyki 1godz
  • Aktywność fizyczna a neurogeneza 1godz
  • Wsparcie zdrowia psychicznego poprzez pracę z ciałem 1godz
  • Dysfunkcje strukturalne w kontekście odżywiania i trawienia małych dzieci 1godz
  • Wydolność fizyczna w kontekście niedowagi i otyłości-aspekt praktyczny i postępowanie 1godz
Dietetyka Pediatryczna w Ujęciu Praktycznym i Interwencje Żywieniowe w Kontekście Psychodietetyki
(8 godz.)
  • Zapotrzebowanie na kluczowe składniki odżywcze, skutki ich niedoborów w kontekście zdrowia psychiczno-fizycznego 1,5godz
  • Współczesne trudności w żywieniu na różnych etapach rozwoju dziecka- konsekwencje i interwencje interdyscyplinarne 1,5godz
  • Wyzwania rodzica w komponowaniu prawidłowo zbilansowanej diety małego dziecka - pomoc dietetyczna w ujęciu praktycznym 1,5godz
  • Dietetyczne narzędzia w diagnozowaniu zaburzeń odżywiania i trudności w karmieniu- rola i kompetencje dietetyka w procesie terapii 1godz
  •  Algorytmy wsparcia żywieniowego dzieci i młodzieży z  uwzględnieniem wyzwań cywilizacyjnych, globalizacji i socjoekonomicznych 1,5godz
  • Monitorowanie postępów diety i skuteczności interwencji żywieniowej- ocena dostępnych narzędzi 1godz
Mikrobiota i jej wpływ na zdrowie biopsychospołeczn
(16 godz.)
  • Znaczenie i funkcje mikrobioty jelitowej w kontekście zdrowia biosychospołecznego 2godz
  • Czynniki wpływające na kształtowanie mikrobiomu i okresy jego kształtowania (punkty kryzysowe) 2godz
  • Teoria programowania metabolicznego 1godz
  • Mikrobiom jelitowy a masa ciała 1godz
  • Mikrobiotyczne zdrowie psychiczne czyli oś jelita-mózg 2godz
  • Bariera jelitowa w pediatrii- ocena, czynniki ryzyka i narzędzia terapeutyczne 2godz
  • Mikrobiom i czynniki żywieniowe w ASD, ADHD i ADD 1godz
  • Diagnostyka zaburzeń mikrobiomu w kontekście psychodietetyki 1godz
  • Probiotykoterapia w psychodietetyce-standardy i algorytmy postępowania 2godz
  • Alergie i nietolerancje pokarmowe w kontekście psychodietetyki dziecięcej 1godz
  • Pasożyty u dzieci a zdrowie i rozwój psychofizyczny 1godz
  • Candida w kontekście zaburzeń odżywiania 1godz
  • Współczesne wyzwania psychodietetyczne w kontekście mikrobiomu jelit 2godz
Wpływ Kultury i Mediów na Nawyki Żywieniowe i Obraz ciała w Kontekście Psychodietetyki
(12 godz.)
  • Psychologia obrazu ciała-czynniki kształtujące i etapy krytyczne 2godz
  • Manipulacja obrazem w kontekście psychodietetyki oraz edukacja medialna jako narzędzie kształtujące krytyczne myślenie 2godz
  • Social media, kultura i inne czynniki wpływające na nawyki i zachowania żywieniowe dzieci i młodzieży 2godz
  • Media społecznościowe a zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży 2godz
  • Wzorce relacji z ciałem jako element kształtowania samoakcpetacji i samooceny u dzieci i młodzieży 2godz
  • Analiza współczesnych trendów w internecie w kontekście wpływu na zaburzony obraz ciała 2godz
Komunikacja i Wsparcie Rodzinne w procesie terapeutycznym
(12 godz.)
  • Efektywna komunikacja z rodziną pacjenta- znaczenie i techniki 2godz
  • Techniki komunikacji z dzieckiem na różnych etapach rozwoju 2godz
  • Współpraca rodzinna i emocjonalne wsparcie, praktyczne strategie zarządzania konfliktem 2 godz
  • Wsparcia rodzica i dziecka w zmianie nawyków-praktyczne strategie 2godz
  • Komunikacja w ramach zespołu interdyscyplinarnego- praktyczne problemy w obrębie tematu
Edukacja Żywieniowa, Psychosomatyka i Psychodietetyk
(24 godz.)
  • Wprowadzenie do psychodietetyki pediatrycznej 2godz
  • Prowadzenie psychodietetyczne pacjenta pediatrycznego - aspekt praktyczny pracy w gabinecie 2godz
  • Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży- narzędzia diagnostyki i różnicowanie 2godz
  • Strategie i interwencje w leczeniu zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży 4godz
  • Psychodietetyczne podejście w leczeniu bigoreksji i dysmorfii ciała 2godz
  • Zaawansowana analiza złożonych przypadków klinicznych 2godz
  • Edukacja żywieniowa jako narzędzie prewencyjne i lecznicze 2godz
  • Rozszerzanie diety niemowląt w ujęciu psychodietetyki 2godz
  • Psychologia zmiany w kontekście wdrażania nowych nawyków 2godz
  • Relacja psychosomatyki z procesem odżywiania u dzieci i młodzieży 4godz
Gastroenterologia i Onkologia Dziecięca w Kontekście Psychodietetyki
(18 godz.)
  • Psychika a schorzenia przewodu pokarmowego(choroby zapalne jelit, IBS) -zależności  4godz
  • Schorzenia wymagające restrykcji w żywieniu i konsekwencje 2 godz
  • Celiakia, alergie-jak pomóc pacjentowi radzić sobie z wykluczeniami w diecie do końca życia 2godz
  • Niedobory żywieniowe- przyczyna czy konsekwencja 2godz
  • Przewód pokarmowy a regulacja apetytu 1godz
  • Interwencje psychodietetyczne po rozpoznaniu choroby nowotworowej u dziecka 2godz
  • Psychodietetyczne skutki leczenia onkologicznego- strategie pomocy 1godz
  • Wsparcie psychodietetyczne po zakończeniu leczenia onkologicznego 2godz
Forma zaliczenia
egzamin na ostatnich zajęciach – test jednokrotnego wyboru i 1 pytanie otwarte