Moda na używane produkty, zwłaszcza odzież, rośnie od lat. Zakupów dokonujemy coraz częściej, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sieci. Szacuje się, że wartość światowego rynku second hand w 2023 roku wyniesie 211 mld dolarów, co oznacza wzrost o 19% w stosunku do roku 2022. Tendencje wzrostowe możemy obserwować nie tylko na rynku globalnym, ale także polskim. Jakie są zatem motywacje konsumentów do zakupu odzieży z drugiej ręki?

 

Globalny trend

 

W kontekście globalnym, według analizy sporządzonej przez Global Data dla Thredup (Resale Report, 2023), oczekuje się, że rynek odzieży używanej będzie rósł trzy razy szybciej, niż globalny rynek odzieżowy ogółem. W 2022 r. wartość rynku wyniosła 177 mld dolarów, co oznacza wzrost, w stosunku do roku 2021, o 28%. Twórcy raportu przewidują, że w 2027 roku rynek ten będzie wart około 350 miliardów dolarów. Z badań wynika, że w 2022 r. 75% konsumentów zrobiło zakupy lub są otwarte na zakupy odzieży używanej. Największą grupą, która robiła w 2022 r. zakupy ubrań z drugiej ręki lub jest otwarta na taką możliwość, jest pokolenie Gen Z (83%).

 

Rynek polski

 

Z raportu Less Group („Moda na second-handy”, 2022) wynika, że zakupy w sklepach z używaną odzieżą robi aż 69% Polaków. Najczęściej odwiedzają takie miejsca ludzie młodzi, kupowanie używanych ubrań zadeklarowało aż 83% ankietowanych przed 25 rokiem życia. 46% badanych wybiera się do second handów raz lub kilka razy w miesiącu, a co trzeci raz na kilka miesięcy. W starszych grupach wiekowych zwolenników jest nieco mniej, ale nadal to wyraźna większość ankietowanych: 67% wśród grupy 26–35 i 69% u starszych ankietowanych. Co trzeci badany wydaje jednorazowo 51–100 zł, a tylko niecałe 9% więcej niż 100 zł. Im starsi i lepiej wykształceni badani, tym większa jednorazowo wydawana w sklepach typu second hand kwota.

 

 

Motywacje konsumentów

 

Zakup odzieży z drugiej ręki motywowany jest głównie niską ceną. Wskazuje na to aż 69% ankietowanych („Moda na second-handy, 2022). Jednak wielu kupujących zwraca również uwagę na jakość produktów oraz możliwość zakupu niepowtarzalnych, unikatowych i modnych ubrań, które pozwolą na wyróżnienie się. Bez wątpienia jedną z zalet second handów jest szeroka gama produktów i wynikający z tego duży wybór. Warto także podkreślić, że zakup odzieży z drugiej ręki, to nie tylko podążanie za modowymi trendami. Jest to moda sama w sobie. Wynika to przede wszystkim z coraz większej świadomości ekologicznej i chęć wsparcia drugiego obiegu. Należy także wskazać, co zniechęca do zakupów ubrań używanych. Według ankiety przeprowadzonej przez Less Group (2022), do najpopularniejszych przyczyn zniechęcających potencjalnych klientów sklepów typu second hand można zaliczyć nieumiejętność szukania konkretnych produktów (64% konsumentów) w nie zawsze dobrze ustrukturyzowanych sklepach bez podziału według asortymentu i rozmiaru. Klienci zwracają uwagę na ciasne alejki czy ulokowanie produktów w chaosie oraz brak udogodnień dla niepełnosprawnych. Wpływa to na fakt, że aż 30% potencjalnych klientów wycofuje się z tej idei, ze względu np. na brak czasu. Niektórym osobom przeszkadza nieład w sklepach oraz nieprzyjemny zapach.

 

Wiele korzyści!

 

Z zakupów odzieży z drugiej ręki niewątpliwie wynika wiele korzyści. Przede wszystkim są to korzyści ekonomiczne, ponieważ ubrania możemy nabyć po bardzo niskiej cenie, w porównaniu do cen sklepowych. Warto tu dodać, że z kolei sprzedaż zbędnych rzeczy, jest jednym ze sposobów na odzyskanie części kapitału i przeznaczenie go na nasze bieżące czy przyszłe potrzeby. Ponadto w second handach, zarówno tych stacjonarnych, jak i online, możemy znaleźć ubrania oryginalne, unikatowe, modne, które pomogą nam się wyróżnić czy stworzyć swój wyjątkowy styl. I co bardzo ważne, kupując ubrania z drugiego obiegu, wspieramy ochronę środowiska i dajemy przykład postawy ekologicznej.

Zobacz także