Rynek e-commerce nieustannie się rozwija i tak, jak daje nam coraz więcej możliwości, tak też gałęzie prawa wciąż się rozrastają. W bieżącym roku czeka na nas kilka zmian, które weszły w życie w formie ustaw. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, jeśli prowadzimy własny biznes? Jakich czynności unikać, a po jakie rozwiązania sięgać? Przygotowałam spis najistotniejszych trendów w projektowaniu e-commerce, które musi znać każdy przedsiębiorca.

 

 

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2023 roku?

 

W obecnym roku wprowadzono kilka nowości, które wpływają bezpośrednio na marketingowców oraz przedsiębiorców działających na rynku e-commerce. Wraz z pierwszym stycznia znaleźć można było sporo opracowań branżowych na temat tego, jaki kierunek w biznesie obrać w tym roku. Na co zwrócić szczególną uwagę?

 

  1. Podawanie najniższej ceny z 30 dni – na to należy zwrócić szczególną uwagę

    W świetle prawa, wszelkie fałszywe praktyki przedsiębiorców będą szybko weryfikowane, a konsekwencje wyciągane. Wiele marek tuż przed planowaną promocją podnosi ceny produktów lub w fałszywy sposób zamieszcza informacje na temat przeprowadzanej promocji. Od teraz, poza ceną promocyjną, będzie trzeba podać również najniższą cenę produktu jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Co w przypadku cenówek procentowych? Procent będzie musiał zostać obliczony właśnie w oparciu o tę cenę oraz najświeższą, która została ustalona. To jedna z najistotniejszych zmian, którą zakłada wprowadzona w tym roku dyrektywa Omnibus. Co oznacza to dla projektantów e-commerce? Z pewnością muszą oni dodać pole w karcie produktowej z tą informacją.
  2. Oceny produktów i rekomendacje

    Dotychczas ta kwestia nie była monitorowana i skrupulatnie sprawdzana. Zdarzało się, że firmy nawiązywały współpracę, które zakładały dzielenie się pozytywną opinią na temat produktu czy usługi tylko po to, aby wykonać plan marketingowy czy promocyjny dla przedsiębiorcy. Od teraz publikowanie opinii konsumenckiej w internecie nie będzie zwykłym komentarzem. Będzie można zwrócić się do opiniującego z prośbą o przejście weryfikacji czy aby na pewno jest posiadaczem bądź korzystał z danego produktu. W skrócie – rozpoczyna się weryfikacja mająca na celu ustalenie, czy opinia jest prawdziwa. Został wprowadzony wymóg, który zakłada, że każdy przedsiębiorca powinien móc udowodnić prawdziwość opinii. Najprostszym rozwiązaniem jest stworzenie systemu rejestracji dla użytkowników pozostawiających opinie. Chcąc dodać komentarz, trzeba będzie się zalogować, a właściciel e-commerce w systemie będzie w stanie sprawdzić, czy dany użytkownik zakupił produkt. Dzięki temu w świetle prawa, łatwiej będzie monitorować oraz weryfikować poprawność podawanych danych na temat dokonanych rezerwacji czy zakupu.

  3. Kontakt z przedsiębiorcą lub firmą ma być prostszy niż dotychczas

    Podanie danych kontaktowych na stronie to żadna nowość, jednak w wielu przypadkach takie dane nie były pełne lub kontakt był utrudniony. Od teraz wszystkie dane kontaktowe bezwzględnie muszą znaleźć się na stronie. Przede wszystkim adres e-mail oraz numer telefonu. Jest to wymóg dyrektywy Omnibus która weszła z początkiem 2023 roku. Jak dobrze przygotować zakładkę z kontaktem? Przedstaw na niej poniższe informacje: formularz kontaktowy, adres e-mail i telefon, nazwa firmy NIP i adres, osoba kontaktowa, FAQ.
  4. SMO, czyli przyciski dostępne na stronie internetowej

    Social Media Optimization to najnowsze zasady, które powstały na rzecz promocji witryn internetowych na portalach społecznościowych. SMO to inaczej dostosowanie witryny właśnie pod takie działania reklamowe. Zakłada ono umieszczenie przycisków pod publikowanymi na stronie treściami, które będą umożliwiać dzielenie się nimi w social mediach. Działania SMO to także przygotowanie strony pod użytkowników, którzy wejdą na stronę przez social media. To, że witryna powinna być responsywna i dopasowana pod urządzenia mobilne wiemy od dawna. Upewnij się także, że w stopce Twojego sklepu znajdują się linki do social mediów.
  5. YMYL – odpowiedzialność za publikowane treści w internecie

    Akronim YMYL oznacza dosłownie “Your Money or Your Life”. W wolnym tłumaczeniu: Twoje finanse lub Twoje życie. To pojęcie odnosi się przede wszystkim do treści, które zostają publikowane w internecie. Google oraz powiązane z nim algorytmu dokładnie prześwietlają publikowane treści w taki sposób, aby pozycjonować te najbardziej wartościowe dla odbiorcy. Jakościowe, bezpieczne oraz rzetelne. Ustalono, że publikowane treści mogą mieć wpływ na szczęście, zdrowie, życie, finanse oraz bezpieczeństwo czytelnika. Dlatego zwraca się szczególną uwagę na to, aby zarządzać treściami w sposób rozważny.

    Szczególną uwagę na zasady YMYL powinny zwrócić witryny, które publikują treści na poniższe tematy: ekonomia, finanse, inwestycje, medycyna i zdrowie, e-commerce, prawo, informacje lokalne oraz krajowe, bezpieczeństwo.

    Idąc jednak dalej, pamiętajmy o tym, aby treści odnoszące się do wymienionych wyżej tematów, zawsze były opatrzone imieniem oraz nazwiskiem eksperta, a nawet jego zdjęciem. To z pewnością pomoże w pozycjonowaniu witryny SEO w wyszukiwarce Google, jak również będzie uwiarygodnieniem treści w oczach odbiorców. Co więcej, treści powinny być aktualizowane oraz podparte odsyłaczami do źródeł, badań i ustaleń naukowych.

  6. Dodanie pół z pytaniami

    Gdy wpisujemy zapytanie do Google’a czasami dostaniemy odpowiedź wcześniej niż zdążymy je w pełni napisać. Przy odpowiednim sformatowaniu treści na stronie istnieje szansa na złapanie się na pozycję “zerową” w wynikach wyszukiwania. Żeby tam dotrzeć, należy skupić się na optymalizacji wpisu pod kątem odpowiedzi na pytania. Pozycja zerowa może być przedstawiona zarówno w postaci krótkiego akapitu jak i listy lub tabeli. Takie rozwiązanie ma zarówno zalety jak i wady. W niektórych przypadkach może to zmniejszyć zasięgi, jeśli użytkownicy znajdą odpowiedzi na ich zapytanie już na stronie Google’a, z drugiej strony takie rozwiązanie pomaga budować wizerunek eksperta, a pokazywanie dodatkowych pytań i odpowiedzi na nie może docierać do osób, które wyszukiwały podobne zapytania.
  7. Większa rola chatbotów

    Chatboty nie są żadną nowością, duża część sklepów internetowych od dawna z nich korzysta. Nie mniej jednak, w 2023 roku warto postawić na ten sposób komunikacji z klientem. Aktualnie pokłada się wielkie nadzieje w chatbotach. Mają być one wirtualnymi pracownikami, pełnić funkcję pośrednika między produktem, a klientem. W świecie rzeczywistym mamy ekspedientów, w świecie wirtualnym chatboty. Od teraz będą nas one witać, doradzać oraz przeprowadzać przez proces zakupowy.

    Gdzie umieścić takiego chatbota? Konsumenci przyzwyczajeni już są, że ikona wiadomości przyklejona do prawego dolnego rogu ekranu wskazuje na tę funkcjonalność. Warto jednak wstrzymać się z wyskoczeniem powiadomienia o możliwości wysłania wiadomości aż użytkownik obejrzy stronę i sam spróbuje znaleźć odpowiedź na swoje zapytanie. Zbyt wczesne uruchomienie tej funkcji może doprowadzić do frustracji i zniechęcić klienta do dalszego przeglądania strony.

  8. M-commerce

    Ten trend obowiązuje już od kilku lat, ale teraz jeszcze bardziej stawia się na urządzenia mobilne. Popularność tego rozwiązania spowodowała, że doświadczenie zakupowe na mobilu będzie traktowane jako priorytet. Należy zatem pamiętać, żeby strona była przystosowana do wymagań, jakie stawia klient korzystający z urządzenia mobilnego.

    Jednym z najważniejszych dla klientów robiących zakupy przez telefon elementów jest łatwy i bezpieczny proces płatności. Nowoczesne smartfony umożliwiają płacenie przez Apple Pay i Google Pay, co ułatwia i przyspiesza proces płatności. Sklepy, które oferują tylko jeden sposób płatności mogą stracić klientów tylko dlatego, że nie oferują np. płatności kartą lub BLIKiem. Konsumenci mają swoje ulubione formy płatności, a wpisywanie pełnego loginu i hasła do banku, szczególnie gdy są w miejscach publicznych, nie jest przyjemne. Przyszłością są także odroczone płatności.
  9. Kontrast kolorów

    W przypadku sklepów internetowych stosowanie się do zasad User Experience jest szczególnie ważne. Klienci przyzwyczajeni są do pewnych elementów i na każdej z witryn szukają ich w tym samym miejscu. Jeśli klient będzie miał problem ze znalezieniem czegoś na stronie, wyjdzie z niej i poszuka na innej. Dlatego nie warto tworzyć pięknych, oryginalnych sklepów kosztem ich użyteczności.

    Jedną z najważniejszych zasad tworzenia dobrej strony internetowej, a w szczególności sklepu internetowego jest zachowanie odpowiedniego kontrastu między tekstem a tłem. Projektując witrynę trzeba wziąć pod uwagę osoby z daltonizmem, tracące wzrok i słabowidzące, a także mające słabsze urządzenia, których ekrany nie mają dobrej jasności. Jeśli tekst będzie zbyt mało różnił się od tła mogą oni mieć problemy z jego przeczytaniem.

    Jak sprawdzić, czy Twoja witryna ma odpowiedni kontrast? W internecie są darmowe narzędzia, dzięki którym możesz określić współczynnik kontrastu. Wytyczne WCAG 2.1 określają kryterium sukcesu 1.4.3, który mówi, że minimalny współczynnik kontrastu, który spełnia wymogi wynosi 4,5:1 między zwykłym tekstem a tłem i 3,0:1 w przypadku dużych tekstów (np. nagłówków) i tła. To tylko jeden z elementów dostępności treści, które warto sprawdzić. Jeśli chcesz żeby Twoja witryna była przystosowana dla wszystkich poczytaj także o innych wytycznych WCAG 2.1(https://www.w3.org/Translations/WCAG21-pl/).

  10. Zakupy w social mediach

    Coraz więcej portali społecznościowych pracuje nad rozwiązaniami, które pozwolą użytkownikom robić zakupy nie wychodząc z ich stron i aplikacji. Instagram i Facebook pozwalają na oznaczanie produktów w postach i przejście na stronę produktu, TikTok pracuje nad oznaczeniem ich w filmach. Ten trend pokazuje, że idziemy jeszcze bardziej w stronę wykorzystania mediów społecznościowych do robienia zakupów. Coraz więcej jest także organizowanych livestreamingów, na których sprzedawane są produkty szczególnie w branży ubrań i beauty, ale nie tylko.

    Świat e-commercu oraz ogólnie pojętego marketingu jest bardzo ciekawy,  nieustannie się rozwija i stawia przed nami nowe cele i obowiązki. 2023 ma być rokiem rewolucji oraz nieprawdopodobnych rozwiązań, które znacząco ułatwią działanie przedsiębiorstw. W pierwszej kolejności należy jednak zdać sobie sprawę z tego, co nowe i w jaki sposób można to wdrożyć w codzienność własnej firmy. Ten artykuł to dopiero początek, który wskazuje kierunek do dalszych poszukiwań oraz zwraca uwagę na to, co należy dopisać do listy “to do” na najbliższe miesiące.
Zobacz także