„Człowiek do zadań specjalnych”. Śmiało można zaryzykować takie właśnie stwierdzenie, próbując opisać, kim właściwie jest PR-owiec. Na przestrzeni lat zawód ten zdecydowanie się zmienia, a zadań wciąż przybywa. Jeszcze kilka lat temu wśród obowiązków PR-owca wystarczyło wymienić komunikację danej marki, w tym nawiązywanie i utrzymywanie relacji z mediami, tworzenie materiałów prasowych i artykułów eksperckich, prowadzenie biura prasowego i zarządzanie kryzysowe. Wraz z rozwojem narzędzi i potrzeb komunikacji, również tych wewnątrz firmy, w zakres obowiązków PR-owca weszła także obsługa kanałów social media, content marketing, współpraca z influencerami, monitoring mediów, organizacja eventów i tworzenie strategii komunikacji.

 

Poszukiwany: PR-owiec

 

Idealny kandydat na PR-owca to przede wszystkim osoba kreatywna, doskonale zorganizowana, która dobrze zarządza czasem, ma łatwość w nawiązywaniu kontaktów i umie działać pod presją czasu. No i oczywiście potrafi tworzyć treści różnego rodzaju.
W pracy na tym stanowisku trzeba być doskonale zorientowanym w różnych branżach i mieć łatwość uczenia się. Różnorodność tematów, z jakimi się pracuje, cały czas mobilizuje do samodoskonalenia i rozwijania swojego warsztatu. Trzeba posiadać kompetencje kilku osób naraz i być multizadaniowcem. Dynamiczny rozwój nowych kanałów komunikacji wymaga podejmowania nowych wyzwań i szukania rozwiązań. Trzeba umieć się dostosować.

 

 

Kreatywność i komunikatywność

 

Dobry PR-owiec to prawdziwy wulkan pomysłów, zorientowany na bieżące tematy społeczne, gospodarcze i polityczne. Powinien być zaangażowany na 100% i samodzielnie kreować tematy medialne, tak by dziennikarze chętnie je publikowali. Tworzone materiały muszą mieć to coś, muszą zapadać w pamięć. Dobry PR to dobre pomysły
Podstawą tego zawodu jest również umiejętność rozmawiania z ludźmi. To trzeba lubić, być otwartym i nastawionym na współpracę. To właśnie sieć kontaktów jest jednym z największych atutów współczesnego PR-owca.


Czujność i cierpliwość

 

PR-owiec musi być zawsze na bieżąco z tym, co dzieje się w danej branży, z trendami i z tym,  czym żyją w danej chwili media. Powinien doskonale orientować się, jakie tematy są obecnie pożądane i kto ma wpływ na opinię publiczną. Dobrze jest obserwować również konkurencję oraz zagraniczne rynki, które mogą być bardzo wartościową inspiracją.
Efekty pracy PR-owca nie zawsze widoczne są tu i teraz. Często praca nad wizerunkiem zgodnym ze strategią komunikacji marki trwa kilka miesięcy czy nawet lat. Do tego potrzebny jest czas, wypracowanie relacji i wydeptanie pewnych ścieżek.

 

 

Odporność na stres

 

Dzień pracy PR-owca nie jest normowany. Szczególnie w sytuacjach kryzysowych nie ma czasu na wymówki, trzeba działać, by sytuację załagodzić. Nie zawsze można przewidzieć, co się wydarzy i bywa, że potrzebna jest szybka reakcja. To ogromna odpowiedzialność, a co za tym idzie stres, na który trzeba się uodpornić.


Lekkie pióro

 

Do codziennych obowiązków PR-owca należy pisanie artykułów eksperckich, tworzenie komentarzy dla prasy, przygotowywanie przemówień, prezentacji, a także komunikacja w social mediach. Tu trzeba wykazać się łatwością przelewania myśli na papier. Ważna jest też znajomość zasad ortografii i interpunkcji. Umiejętne posługiwanie się językiem polskim ma zdecydowanie fundamentalne znaczenie w tej pracy.


PRaca PR-owca to praca pełna wyzwań. Pozwala na realizowanie rozmaitych PRojektów i realnie wpływa na postrzeganie marki przez klientów. Daje możliwość poznawania ciekawych ludzi, ciągłego rozwoju i nauki nowych rzeczy. Z doświadczenia wiem, że to praca zdecydowanie dająca wiele satysfakcji.
 

Zobacz także