Bibliotekoznawstwo w szkole

Sposób realizacji:
Sposób realizacji

Hybrydowe - Zajęcia na studiach hybrydowych realizujesz spotykając się z wykładowcami i pozostałymi uczestnikami zarówno online, jak i w salach wykładowych.

Hybrydowe
Cechy:
Od października
Polski
Dofinansowane
Miasto:
Obszar:
Pedagogika
To kierunek dla osób, które:

• są kreatywne, chciałyby organizować wydarzenia kulturalno – literackie, 
• posiadają kwalifikacje pedagogiczne i chcą zdobyć nowe kompetencje, 
• pasjonują się książkami i kulturą oraz chcą wspierać rozwój czytelnictwa, 
• planują zostać nauczycielami-bibliotekarzami i szukają solidnych podstaw, 
• chcą pracować w środowisku edukacyjnym z dostępem do nowoczesnych narzędzi.

Wyniki wyszukiwania | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: kobieta czytająca książkę
Wyniki wyszukiwania | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: uśmiechnięta kobieta i mężczyzna
Wyniki wyszukiwania | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: grupa ludzi rozmawiająca ze sobą
Wyniki wyszukiwania | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: kobieta czytająca książkę
Wyniki wyszukiwania | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: uśmiechnięta kobieta i mężczyzna
Wyniki wyszukiwania | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: grupa ludzi rozmawiająca ze sobą

Czego się nauczysz?

Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Warszawie | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: kobieta zapisująca notatki
  • Nauczysz się projektować i prowadzić bibliotekę szkolną – od katalogowania i digitalizacji po udostępnianie w nowoczesnej przestrzeni.
  • Poznasz prawo i standardy pracy nauczyciela‑bibliotekarza – w tym regulacje, normy jakości i ewaluację efektywności funkcjonowania biblioteki.
  • Opanujesz techniki promocji i marketingu – wypracujesz strategie PR, wyposażysz bibliotekę w kanały społecznościowe i zaangażujesz lokalną społeczność.
  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjne i animacyjne – nauczysz się prowadzić warsztaty, zajęcia czytelnicze i działania edukacyjno‑kulturalne dostosowane do uczniów. 
     

Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Warszawie | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: Studentka siedząca na fotelu z notatkami
  • Zrozumiesz rolę biblioteki w szkole – nauczysz się współpracować z uczniami, nauczycielami i rodzicami, bazując na potrzebach edukacyjnych i wychowawczych.
  • Poznasz narzędzia informacyjno‑wyszukiwawcze – będziesz korzystać z bibliotek cyfrowych, katalogów i baz danych, by pomagać szkole w dostępie do wiedzy.
  • Opanujesz pracę z różnymi grupami czytelników – dostosujesz ofertę do uczniów, młodzieży, zaangażujesz różnorodne odbiorców bibliotek szkolnych.
5

bezpłatnych szkoleń 

Praktyczne studia

  • Studia oparte na warsztatach, ćwiczeniach i case studies.
  • Teoria ograniczona do minimum – liczą się realne umiejętności przydatne w codziennej pracy.
  • Materiały dostępne online.
92%

uczestników poleca studia podyplomowe

Źródło: „Badanie satysfakcji ze studiów 2025”.

Gwarancja jakości
 

Gwarantujemy pełną zgodność z przepisami prawa i najwyższe standardy edukacyjne.

91%

pracodawców ocenia bardzo dobrze lub dobrze współpracę z naszymi uniwersytetami

Źródło: "Badanie opinii pracodawców, 2024".

Kadra złożona z praktyków 
 

Zajęcia prowadzą eksperci i pasjonaci swojej dziedziny, którzy mają realne doświadczenie.

Networking i rozwój kompetencji

Studia rozwijają kompetencje niezależnie od doświadczenia. Dzięki interaktywnym zajęciom i wymianie doświadczeń z innymi zyskasz wiedzę, umiejętności i cenne kontakty.

Program zajęć

14

Liczba miesięcy nauki

311

Liczba godzin zajęć

14

Liczba zjazdów

3

Liczba semestrów

90

Liczba godzin praktyk
  • Typologia bibliotek,
  • Biblioteka w systemie kultury,
  • Rodzaje bibliotek i ich zadania,
  • Użytkownicy bibliotek,
  • Działalność bibliotek (usługowa, informacyjna, wydawnicza).
  • Podstawowe akty prawne,
  • Prawo autorskie i prawa pokrewne,
  • Egzemplarz obowiązkowy,
  • Kwalifikacje pracowników,
  • Kodeks pracy,
  • Zamówienia publiczne.
  • Pismo jego istota, funkcje i rozwój,
  • Morfologia książki dawnej,
  • Charakterystyka produkcji wydawniczej i piśmiennictwa okresu książki drukowanej ręcznie,
  • Rewolucja przemysłowa i charakterystyka książki XIX w.,
  • Najważniejsze zabytkowe kolekcje,
  • Biblioteki w Polsce.
  • Pojęcie dokumentu,  podział i charakterystyka zbiorów,
  • Specjalizacja w zakresie gromadzenia zbiorów,
  • Zasady budowania zasobów w różnych typach bibliotek,
  • Zasady gromadzenia zbiorów (kompletność, aktualizacja, selekcja),
  • Źródła informacji o dokumentach,
  • Źródła gromadzenia zbiorów,
  • Ewidencja zbiorów i inwentaryzacja zbiorów,
  • Udostępnianie zasobów,
  • Digitalizacja,
  • Ochrona i konserwacja zbiorów.
  • Gromadzenie (od zamówienia do archiwizacji),
  • Opracowanie tradycyjne i elektroniczne,
  • Rodzaje czasopism specjalistycznych.
  • Normy i standardy opisu formalnego zbiorów bibliotecznych,
  • Podział i typologia katalogów,
  • Zasady katalogowania alfabetycznego,
  • Hasła wzorcowe.
  • Historia klasyfikacji nauk i piśmiennictwa,
  • Języki informacyjno-wyszukiwawcze,
  • Systemy klasyfikacji (klasyfikacja rzeczowa, Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna, języki haseł przedmiotowych (JHP BN, KABA), deskryptory BN.
  • Biblioteka jako organizacja (zarządzanie organizacją, style kierowania),
  • Struktura różnych typów bibliotek (rodzaje struktur organizacyjnych),
  • Zarządzanie strategiczne biblioteką,
  • Zarządzanie personelem (pracownicy bibliotek i ośrodków informacji naukowej, zawód, etyka),
  • Budowanie efektywnego zespołu (motywowanie, kultura organizacyjna),
  • Zarządzanie talentami,
  • Analiza ról odgrywanych w zespole,
  • Rozwiązywanie konfliktów.
  • Wizerunek biblioteki (marketing biblioteczny, promocja biblioteki w środowisku lokalnym, public relations, reklama, plan marketingowy, strategie promocyjne, sponsoring),
  • Badanie potrzeb użytkowników,
  • Analiza SWOT,
  • Strategia rozwoju biblioteki,
  • Organizacja imprez kulturalnych i naukowych.
  • Społeczne aspekty komunikacji (procesy komunikowania się w społeczeństwie),
  • Środki i formy komunikowania,
  • Język jako narzędzie komunikacji,
  • Etyka komunikacji.
  • Historia mediów społecznościowych,
  • Narzędzia social media (Facebook, Twitter i in.),
  • Marketing społecznościowy,
  • Budowanie relacji z klientami,
  • Webwriting.
  • szanse i wyzwania dla bibliotek,
  • łączenie bibliotek z instytucjami kultury,
  • animator kultury,
  • organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej,
  • organizowanie imprez kulturalnych i artystycznych,
  • rola i funkcje menedżera kultury.
  • Akty prawne regulujące pracę w bibliotekach szkolnych. Standardy.
  • Tendencje w rozwoju współczesnych bibliotek szkolnych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.
  • Wskazanie zmian i oczekiwań użytkowników bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
  • Podstawowe zadania nauczyciela-bibliotekarza.
  • Ewaluacja. Ocena jakości i efektywności pracy biblioteki szkolnej.
  • Czytelnictwo a komunikacja społeczna,
  • Współczesna wiedza o czytelnictwie,
  • Interdyscyplinarny charakter czytelnictwa,
  • Badania czytelnictwa,
  • Metody i techniki badań czytelnictwa,
  • Czytelnictwo różnych grup wiekowych oraz społecznych,
  • Specjalne grupy czytelników.
  • Warsztat informacyjny bibliotekarza,
  • Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji,
  • Standardy w działalności bibliograficznej,
  • Metodyka bibliograficzna,
  • Polskie i zagraniczne spisy i serwisy bibliograficzne (bibliografie narodowe i specjalne, bazy danych),
  • Biblioteki cyfrowe,
  • Open access,
  • Selekcja w Internecie.
  • Systemy biblioteczne,
  • Budowa i funkcje systemów bibliotecznych,
  • Systemy biblioteczne w polskich bibliotekach,
  • Katalogi centralne.
  • Tendencje na polskim i światowym rynku książki (książka tradycyjna i elektroniczna),
  • Segmenty rynku książki,
  • Publikacje elektroniczne,
  • Targi książki,
  • Portale i wortale rynku książki,
  • Książki nagradzane,
  • Podstawy zagadnień wydawniczych i księgarskich,
  • Design książki współczesnej.
  • Periodyzacja literatury po roku 1939,
  • Najważniejsze nurty, tendencje i pokolenia literackie,
  • Literatura polska po przełomie 1990 roku,
  • Ośrodki kultury polskiej na emigracji,
  • Polska literatura współczesna w sieci.
  • Książki dla dzieci i młodzieży (geneza, konwencje, tematy, gatunki),
  • Rozwój książki dla dzieci,
  • Główne nurty powieści dla młodzieży (mody literackie),
  • Kanon lektur,
  • Edytorstwo książki dla dzieci i młodzieży (ilustracje),
  • Literatura dla dzieci i młodzieży w sieci,
  • Nagrody (polska sekcja IBBY),
  • Prasa dla dzieci i młodzieży.

1. Animacja w bibliotece (15 godz.)

  • organizacja imprez bibliotecznych,
  • nowoczesne metody i techniki promocji czytelnictwa i książki,
  • zagadnienia edukacji regionalnej,
  • klasyfikacja form i metod pracy z czytelnikiem, działania animacyjne,
  • oferty biblioteki adresowane do różnych kategorii czytelników,
  • formy działalności edukacyjno-kulturalnej,
  • gry i zabawy czytelnicze,
  • konkursy czytelnicze.

2. Biblioterapia (15 godz.)

  • psychologiczne podstawy biblioterapii,
  • terapeutyczna funkcja literatury,
  • metody i techniki stosowane w biblioterapii,
  • wykorzystanie biblioterapii w pracy z czytelnikiem chorym i niepełnosprawnym,
  • konstruowanie scenariuszy zajęć biblioterapeutycznych.

3. Internet i multimedia w dydaktyce (15 godz.)

  • materiały dydaktyczne dostępne w Internecie,
  • narzędzia do tworzenia cyfrowych materiałów dydaktycznych opracowanie cyfrowych materiałów dydaktycznych,
  • prawo autorskie w Internecie.

4. Usługi biblioteczne i informacyjne (10 godz.)

  • charakterystyka współczesnych usług,
  • typologia usług,
  • promocja usług,
  • usługi a czytelnik.

5. Metodyka pracy nauczyciela bibliotekarza (20 godz.)

  • działalność informacyjna,
  • praca pedagogiczna z uczniem: uczeń jako użytkownik biblioteki szkolnej,
  • praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • praca z klasą - kształcenie umiejętności informacyjnych, praca z zespołami uczniów,
  • terapeutyczne i kompensacyjno-profilaktyczne funkcje biblioteki szkolnej,
  • współpraca nauczyciela bibliotekarza z gronem pedagogicznym,
  • rodzice i inni użytkownicy biblioteki szkolnej.

6. Organizacja biblioteki szkolnej i pedagogicznej (15 godz.)

  • kierunki rozwoju bibliotekarstwa szkolnego na świecie i w Polsce,
  • podstawy prawne funkcjonowania bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
  • planowanie i dokumentowanie pracy w bibliotece,
  • status nauczyciela bibliotekarza, wymagania kwalifikacje i droga awansu zawodowego,
  • urządzenie i wyposażenie lokalu,
  • biblioteki szkolne i pedagogiczne w środowisku.

7. Metodyka pracy z czytelnikiem (20 godz.)

  • użytkownicy bibliotek,
  • metody i formy pracy z czytelnikiem dorosłym,
  • metody i formy pracy z czytelnikiem trudnym,
  • metody i formy pracy z czytelnikiem chorym i niepełnosprawnym,
  • edukacja czytelnicza.

8. Organizacja biblioteki akademickiej i publicznej (15 godz.)

  • organizacja i funkcjonowanie biblioteki akademickiej,
  • zadania biblioteki akademickiej,
  • użytkownicy bibliotek akademickich,
  • warsztat pracy naukowej i dydaktycznej,
  • pomoc w kształceniu studentów, kadry naukowej,
  • organizacja i prowadzenie bibliotek publicznych,
  • zadania wojewódzkiej biblioteki publicznej,
  • zadania powiatowej biblioteki publicznej,
  • upowszechnienie czytelnictwa,
  • kształtowanie kultury czytelniczej,
  • zaspokajanie potrzeb czytelniczych,
  • uzupełnienie działalności innych typów bibliotek,
  • kształtowanie kultury czytelniczej,
  • zagadnienia prawne i finansowe.

Przygotowanie do pisania pracy dyplomowej.

Praktyka dotyczy osób posiadających kwalifikacje pedagogiczne, które chcą pracować w bibliotece szkolnej lub pedagogicznej.

W trakcie praktyk uczestnicy poznają warsztat pracy bibliotekarza. Zapoznają się z wyposażeniem i dokumentacją biblioteki. Poznają w praktyce zasady gromadzenia, udostępniania, ewidencjonowania, selekcji i ochrony zbiorów. Poznają formy i metody pracy z czytelnikiem wykorzystywane w bibliotece.

  • dwa testy półroczne,
  • praca podyplomowa w formie projektu (prezentacja działań praktycznych),
  • praktyka zawodowa dla osób posiadających kwalifikacje pedagogiczne.

Bezpłatne szkolenia biznesowe

Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Warszawie | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: kobieta siedząca przy laptopie

 

 

Uczestnikom naszych studiów podyplomowych i naszym absolwentom dajemy możliwość uzyskania dodatkowej wiedzy przez uczestnictwo w 5 bezpłatnych szkoleniach biznesowych z obszarów: biznes, marketing, nowe technologia i psychologia (tematyka szkoleń podawana jest w II semestrze).

Udział w szkoleniach potwierdzany jest certyfikatami, które wydawane są wraz ze świadectwem ukończenia studiów podyplomowych.
 

Dofinansowanie z Bazy Usług Rozwojowych

Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Warszawie | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: Skorzystaj z dofinansowania

 

 

Chcesz skorzystać z dofinansowania w ramach Bazy Usług Rozwojowych?

Sprawdź nasze usługi w BUR: Baza Usług Rozwojowych – PARP

 

Nie możesz znaleźć interesującej Cię usługi? Skontaktuj się z nami – dodamy ją specjalnie dla Ciebie!

Napisz do nas: [email protected]

 

Wymiana know-how

Bibliotekoznawstwo w szkole | Studia podyplomowe w Warszawie | Uniwersytet WSB Merito Warszawa: Uniwersytety WSB Merito_logo

 

 

 

Uniwersytety WSB Merito w Warszawie, Chorzowie, Poznaniu i Szczecinie połączyły siły, aby rozwijać nowoczesne narzędzia i standardy kształcenia. Efektem tej współpracy jest kierunek, który Cię interesuje. Dzięki wymianie know-how powstały innowacyjne rozwiązania, które wzbogacają proces nauczania. 

Na zajęciach online spotkasz uczestników i wykładowców z całej Polski, co pozwoli Ci czerpać z ich wiedzy i doświadczenia, jednocześnie rozwijając swoje kompetencje.

Zapisy na studia: online, szybko i wygodnie

 

 

  • Proces rekrutacji przejdziesz online.

  • Dołączysz dokumenty, podpiszesz umowę z dowolnego miejsca za pośrednictwem Internetu.

  • W każdej chwili sprawdzisz status rekrutacji oraz historię zapisów.

  • W dowolnym momencie możesz dokończyć przerwany proces uzupełniania formularza rekrutacyjnego.

Warunki przyjęcia na studia

Aby zostać uczestnikiem studiów podyplomowych na Uniwersytecie WSB Merito, należy: 
 

  • mieć ukończone studia licencjackie, inżynierskie lub magisterskie,
  • złożyć komplet dokumentów i spełnić wymogi rekrutacyjne
  • o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Czas do końca promocji

27 dni 13 h 27 min

Koniec promocji 01.01.2026 o godz. 23:59

Możliwości dofinansowania

  • Oferujemy specjalne, większe zniżki dla naszych absolwentów.
  • Możesz skorzystać z dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych.
  • Pracodawca może dofinansować Ci studia, otrzymując dodatkową zniżkę w ramach Programu Firma.
  • Warto sprawdzić możliwości dofinansowania z KFS. 
Podobne kierunki i szkolenia

Polecane kierunki i specjalności

Studia podyplomowe

Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna)

Więcej o tym kierunku

Polecane kierunki i specjalności

Studia podyplomowe

Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Więcej o tym kierunku

Polecane kierunki i specjalności

Studia podyplomowe

Przygotowanie pedagogiczne – dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej

Więcej o tym kierunku
Polecane kierunki i szkolenia
Inni oglądali również

Polecane kierunki i specjalności

Studia podyplomowe

Logistyka w biznesie

520zł
436zł / mies.
Najniższa cena z ostatnich 30dni: 520zł
Więcej o tym kierunku

Polecane kierunki i specjalności

Studia podyplomowe

Rachunkowość od podstaw

510zł
426zł / mies.
Najniższa cena z ostatnich 30dni: 510zł
Więcej o tym kierunku

Polecane kierunki i specjalności

Studia podyplomowe

Zarządzanie logistyką w służbach mundurowych

Więcej o tym kierunku
Pobierz stronę do PDF Pobierz stronę do PDF

Masz wątpliwości?

Nie wiesz, który kierunek jest dla Ciebie?

Już wiesz, co chcesz studiować?

Wypełnij krótki formularz i rozpocznij proces rekrutacji