Jak napisać podanie o praktyki studenckie?
Wielu studentów musi odbyć praktyki, by zaliczyć studia i podejść do obrony. Choć uczelnia często pomaga w znalezieniu miejsca, a firmy publikują ogłoszenia dla praktykantów, pierwszym krokiem jest przygotowanie podania.
Oto poradnik jak napisać je krok po kroku.
Wzór podania.
Większość uczelni wymaga od studentów studiów pierwszego stopnia zaliczenia praktyk studenckich – jest to najczęściej jeden z warunków, który należy spełnić, by móc podejść do egzaminu dyplomowego. Często uczelnia pomaga studentowi w znalezieniu firmy czy instytucji, która przyjmie go na praktyki; wielu pracodawców umieszcza również ogłoszenia, w których poszukują praktykantów. Niezależnie od tego, gdzie będą realizowane praktyki, student powinien najpierw napisać specjalne podanie. Co powinno zawierać?
Dane osobowe
Pierwszy element to oczywiście dane osobowe. Pełne imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu i e-mail to absolutna podstawa. Warto zwrócić uwagę na to, by e-mail wyglądał możliwie profesjonalnie – często praktykowanym rozwiązaniem jest utworzenie adresu mailowego rozpoczynającego się od pierwszej litery imienia i całego nazwiska.
Dane osobowe należy umieścić w lewym górnym rogu.
Dane firmy/instytucji
W prawym górnym rogu należy umieścić miejscowość i datę. Poniżej – dane firmy, do której kierowane jest podanie. Konieczna jest nazwa instytucji (chyba że jest to działalność jednoosobowa – wtedy imię i nazwisko właściciela, jeśli firma nie ma nazwy), pod spodem adres.
Dlaczego chcemy odbyć praktyki?
Po wpisaniu swoich danych i danych firmy student może przejść do najważniejszej części podania, czyli do treści. Powinien w niej umieścić prośbę o przyjęcie na praktyki wraz z uzasadnieniem – co skłoniło go do wyboru akurat tej instytucji? Jaką ma motywację i czego chciałby się nauczyć, a co oferuje ze swojej strony? Treść podania warto sformułować tak, by odpowiedzieć na pytania podane powyżej.
Zakończenie
Podanie należy zakończyć jednym z grzecznościowych sformułowań odnoszących się do zapoznania się pracodawcy ze złożonym podaniem. W prawym dolnym rogu należy umieścić zwrot „Z wyrazami szacunku”, a pod spodem – podpisać się, najlepiej własnoręcznie.
Uwaga: należy pamiętać o wyjustowaniu dokumentu i dopracowaniu go pod względem edytorskim.
Interesują Cię inne porady z kategorii "Praca po studiach"?