Na wyrobienie sobie o kimś zdania zwykle wystarcza kilka sekund. Często bywa ono mylne, jednak odgrywa bardzo ważną rolę, bo – mimo że nie ocenia się książki po okładce – jak Cię widzą, tak Cię piszą. Tak jak pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz, tak o dobre wrażenie możesz zadbać, wykorzystując do tego personal branding.

 

Wszyscy jesteśmy markami

 

W dobie internetu i social mediów z łatwością możemy kreować swój wizerunek i to właśnie on jest odzwierciedleniem naszej marki osobistej. Jednak czy sam wizerunek wystarczy? Marka to Ty. Składa się na nią zarówno Twoje życie zawodowe, jak i prywatne. Dobrze zarządzana musi przede wszystkim być wiarygodna. 

 

 

PR to nie wszystko

 

Marka osobista to nie tylko PR, marketing, okładka w magazynie czy wywiad w telewizji śniadaniowej. To zdecydowanie coś więcej. Marka osobista musi budzić zaufanie, a to, co sobą reprezentujesz, musi mieć odzwierciedlenie w Twoich działaniach. Do jej zbudowania potrzebujesz czasu i konsekwencji. Ważne są cele, które sobie postawisz i będziesz dążyć do ich zrealizowania. Musisz pokazać innym, że jesteś ekspertem w tym, co robisz. Możesz wykorzystać do tego bloga, być aktywnym w social mediach, udzielać się w lokalnych grupach. Pokazuj się w tych miejscach, gdzie mogą być osoby, na których uwadze Ci zależy. Markę osobistą zbudujesz wokół tego, co jest w Tobie mocne, pozytywne – tego, co przyniesie wartość nie tylko Tobie, ale przede wszystkim innym. Zadowolony klient to najlepsza reklama.

 

Autentyczność to podstawa

 

To właśnie autentyczność, czyli prawdziwość tego, co mówisz czy robisz, buduje zaufanie do Twojej osoby, a zaufanie to podstawa silnej marki osobistej. Silna marka osobista bazuje na Twoich wartościach, wiedzy i doświadczeniu. Nie może być wymyśloną kreacją. Zbudowana jest z wyjątkowości, talentu i kompetencji. Silna marka osobista nigdy nie udaje kogoś, kim nie jest. Kłamstwo ma krótkie nóżki. Zawsze, prędzej czy później, prawda wyjdzie na jaw. Wszystko zaczyna się od zaufania, że to, co mówisz, jest prawdziwe, szczere i autentyczne.

  • Pokaż innym, kim naprawdę jesteś.
  • Nie bój się swoich słabości.
  • Nie musisz być idealny, ważne, że będziesz prawdziwy.

To, że na przykład dzielisz się z innymi swoją wiedzą na temat zdrowego życia, nie musi oznaczać, że wszystko, co jesz, jest organiczne, bez laktozy i gluten free. Pozwól sobie na niedoskonałość, która Cię uwiarygodni. Jeśli od czasu do czasu pozwalasz sobie na deserowe szaleństwo, podziel się tym z innymi. W końcu wszyscy jesteśmy ludźmi. Gorzej, jeśli będziesz udawać kogoś, kim nie jesteś, i w konfrontacji z rzeczywistością wyjdzie na jaw, że zamiast zdrowych, własnoręcznie przygotowywanych posiłków, żywisz się fast foodami. Stracisz zaufanie i autorytet, a Twoja marka osobista legnie w gruzach.

 

 

Wyróżnij się

 

W budowaniu silnej marki osobistej bardzo ważny jest wyróżnik, czyli coś, co sprawi, że nie będziesz podobny do innych, jakaś cecha szczególna. Ważne by przykuć uwagę odbiorców – i to, prawdopodobnie jest najtrudniejszy element. Wyróżnij się przez wzbudzenie pozytywnych emocji, bo to właśnie one sprawiają, że kogoś zapamiętujemy na dłużej. Bazuj na swoich talentach i kompetencjach. Starając się wyróżnić czymś, co nie jest Twoje i w czym się nie czujesz, będziesz się męczyć, staniesz się nieautentyczny, a przecież to właśnie autentyczność jest tu najważniejsza. Pozwól innym poznać Twoje mocne strony.

 

Zacznij już dziś

 

Nieważne ile osób znasz, ważne ile osób zna Ciebie. Od tego może zależeć Twoje życie zawodowe, praca, przyszłość. Nikt nie będzie wiedział o Twoich umiejętnościach, dopóki im tego nie pokażesz. Silna, wyróżniająca się marka osobista pozwoli Ci zaistnieć na konkurencyjnym rynku. Jest to jednak proces długotrwały i wymaga konsekwencji w działaniu. Zacznij od poznania samego siebie. Jakie są Twoje wartości i talenty, co robisz wyjątkowego, co Cię wyróżnia? Bądź sobą i pozwól innym poznać Cię takim, jakim jesteś, z wszystkimi Twoimi wadami i zaletami. Następnie pomyśl, kto chciałby Cię słuchać, czyli określ swoją grupę odbiorców i poznaj jej potrzeby. Wykorzystaj swoją wiedzę, żeby na nie odpowiedzieć.

To co, jakie są Twoje supermoce?
 

 

Zobacz także