Sukces! Otrzymaliśmy blisko 5 mln złotych dofinansowania dla uczelni 31 lipca 2025
Projekt startuje 1 października br., a jego zakończenie planowane jest na koniec marca 2029 roku.
Wprowadzenie kabin akustycznych na korytarzach, uruchomienie Akademii Personal Brandingu, rozszerzenie wsparcia psychologicznego, doradztwo dla nowych studentów – to zaledwie część działań, które zostaną podjęte na naszej uczelni w najbliższych latach.
Będzie to możliwe dzięki dofinansowaniu, które Uniwersytet WSB Merito we Wrocławiu otrzymał z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Nasz projekt „Program systemowego monitorowania i minimalizowania zjawiska drop outu na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu” uzyskał dofinansowanie w kwocie 4 787 066,75 zł w konkursie „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu" w naborze nr FERS.01.05-IP.08-005/24.
Konkurs kierowany był do uczelni wyższych, złożone zostały w nim 164 projekty, z których zaledwie 69 otrzymało dofinansowanie. Nasza uczelnia otrzymała jedną z najwyższych przyznanych kwot.
- To jest nasz sukces. Pozyskaliśmy dla uczelni prawie 5 mln zł na działania, które mają wpływać na to, aby studenci i studentki naszej uczelni nie rezygnowali z nauki, aby realizowali pełen proces kształcenia i zdobyli wykształcenie wyższe. Liczba osób i działów, która była zaangażowana w pracę nad projektem, zarówno z Wydziału Finansów i Zarządzania we Wrocławiu, jak i z Wydziału Ekonomicznego w Opolu jest bardzo długa. Był to trudny konkurs, wymagał od nas nie tylko napisania dobrego wniosku, ale również przeprowadzenia szczegółowej analizy zjawiska drop outu na naszej uczelni – wyjaśnia Anna Magnowska, dyrektor Działu Zarządzania Projektami Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu, która kierowała pracami zespołu.
Czym jest zjawisko drop out?
Drop out to zjawisko na uczelniach wyższych oznaczające rezygnację z kształcenia na danym kierunku studiów przed uzyskaniem dyplomu. Przyczyn i okoliczności rezygnacji ze studiów może być wiele. Przykładowe to:
- utrata zainteresowania wybranym kierunkiem studiów,
- chęć zmiany kierunku na inny,
- niesprostanie wyzwaniu z jakim wiąże się uzyskanie wykształcenia wyższego,
- zmieniające się uwarunkowania rynku pracy,
- wysokie koszty utrzymania,
- zmiany społeczne.
Na czym polegać będzie projekt
- Naszym celem jest poprawienie efektywności zarządzania procesami dydaktycznymi i administracyjnymi, aby zminimalizować zjawisko przedwczesnego kończenia nauki. Podejmujemy się złożonego projektu, w efekcie którego chcemy zwiększyć wśród młodych ludzi świadomość oferty na etapie wyboru kierunku studiów, aby podejmowali celne i satysfakcjonujące ich decyzje, a także otoczyć studentów wsparciem po rozpoczęciu studiów, aby ich wzmocnić i zwiększyć komfort nauki – wyjaśnia Anna Magnowska.
Zadania, jakie planujemy realizować w projekcie obejmują m.in.:
- monitorowanie zjawiska drop out i przeciwdziałanie mu;
- rozwój współpracy ze szkołami średnimi, przeprowadzanie lekcji pokazowych, działania informacyjne dotyczące studiowania na uczelni, właściwego wyboru kierunku studiów i ścieżek zawodowych;
- podjęcie działań wspierających celny wybór studiów przez kandydatów;
- szereg działań skierowanych do studentów po rozpoczęciu studiów m.in.: programy adaptacyjne; dodatkowe kursy, zajęcia i konsultacje wyrównujące poziom wiedzy i umiejętności; wsparcie psychologiczne mające na celu ograniczenie stresu;
- rozwój kompetencji związanych z drop out dla kadry administracyjnej uczelni;
- rozwój wsparcia oferowanego studentom przez Biuro Karier.
Wsparcie dla studentów - jak to zrobimy
W ramach projektu przewidujemy wprowadzenie nowych rozwiązań i rozwój tych, które już realizujemy, a które zapewniają studentom komfort nauki. Każdego roku przeprowadzamy wśród studentów badania opinii, pozwalające nam ocenić poziom zadowolenie ze studiów. Studenci wysoko oceniają:
- praktyczny wymiar studiów,
- kadrę wykładowców,
- funkcjonowanie działów obsługowych i administrację uczelni,
- infrastrukturę uczelni,
- organizację studiów pozwalającą na łączenie nauki z pracą.
- Otrzymywana od studentów informacja zwrotna pozwala nam systematycznie dostosowywać ofertę i funkcjonowanie uczelni do potrzeb młodych ludzi oraz rynku pracy, na który wielu z nich wchodzi już w trakcie studiów. Wiemy co jest dla studentów ważne tu i teraz, a także jakiej wiedzy oraz kompetencji potrzebują, aby efektywnie odnaleźć się w przyszłości na rynku pracy. Śledzimy trendy biznesowe i technologiczne, dostrzegamy też zachodzące przemiany społeczne, w tym rosnącą różnorodność społeczeństwa. Wychodzimy temu naprzeciw i chcemy, aby młodzi ludzie mieli w nas partnera na ścieżce swojego rozwoju i u progu kariery - wyjaśnia Anna Magnowska.
Zadania projektowe ukierunkowane dla studentów obejmą kilka obszarów, m.in. wymienione poniżej.
- Wsparcie studentów 1. roku studiów - wdrożymy programy adaptacyjne (onboardingowe) oraz nowe kanały i narzędzia komunikacyjne dla studentów, powołamy dedykowane stanowisko obsługowe dla osób przyjętych na studia.
- Działania zmierzające do wyrównywania poziomu wiedzy studentów - przygotujemy dodatkowe kursy i zajęcia wyrównawcze z przedmiotów ogólnych i kierunkowych, przeprowadzimy aktualizację istniejących kursów oraz uruchomimy dodatkowe konsultacje.
- Zwiększymy zakres wsparcia psychologicznego dla studentów - na naszej uczelni działa Centrum Pomocy Psychologicznej, zwiększymy zakres oferowanego wsparcia indywidualnego i grupowego. Ponadto do budynków kampusu wprowadzimy kabiny akustyczne, które będą umożliwiały studentom wycieszenie się i regenerację.
- Planujemy rozwój oferty Biura Karier, obejmie ona m.in.: przeprowadzanie indywidualnych konsultacji doradczych zorientowanych stricte na studentów I roku; przeprowadzanie testów predyspozycji i talentów; organizację spotkań z pracodawcami i absolwentami, którzy odnieśli sukces zawodowy; uruchomienie Akademii Personal Brandingu, której celem będzie zwiększenie świadomości studentów na temat tego, czym jest marka osobista i jak ją skutecznie budować.
Prace przygotowawcze już trwają, projekt rozpocznie się 1 października i potrwa 3 lata, a wypracowane w jego toku rozwiązania wzbogacą ofertę uczelni dla kandydatów i studentów.