Sukces! Otrzymaliśmy blisko 5 mln złotych dofinansowania dla uczelni 31 lipca 2025 | Aktualności | Uniwersytet WSB Merito we Wrocławiu: studenci idący korytarzem

Sukces! Otrzymaliśmy blisko 5 mln złotych dofinansowania dla uczelni 31 lipca 2025

Projekt startuje 1 października br., a jego zakończenie planowane jest na koniec marca 2029 roku.

Wprowadzenie kabin akustycznych na korytarzach, uruchomienie Akademii Personal Brandingu, rozszerzenie wsparcia psychologicznego, doradztwo dla nowych studentów – to zaledwie część działań, które zostaną podjęte na naszej uczelni w najbliższych latach.

 

Będzie to możliwe dzięki dofinansowaniu, które Uniwersytet WSB Merito we Wrocławiu otrzymał z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.


Nasz projekt „Program systemowego monitorowania i minimalizowania zjawiska drop outu na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu” uzyskał dofinansowanie w kwocie 4 787 066,75 zł w konkursie „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu" w naborze nr FERS.01.05-IP.08-005/24
 

Konkurs kierowany był do uczelni wyższych, złożone zostały w nim 164 projekty, z których zaledwie 69 otrzymało dofinansowanie. Nasza uczelnia otrzymała jedną z najwyższych przyznanych kwot.
 

- To jest nasz sukces. Pozyskaliśmy dla uczelni prawie 5 mln zł na działania, które mają wpływać na to, aby studenci i studentki naszej uczelni nie rezygnowali z nauki, aby realizowali pełen proces kształcenia i zdobyli wykształcenie wyższe. Liczba osób i działów, która była zaangażowana w pracę nad projektem, zarówno z Wydziału Finansów i Zarządzania we Wrocławiu, jak i z Wydziału Ekonomicznego w Opolu jest bardzo długa. Był to trudny konkurs, wymagał od nas nie tylko napisania dobrego wniosku, ale również przeprowadzenia szczegółowej analizy zjawiska drop outu na naszej uczelni wyjaśnia Anna Magnowska, dyrektor Działu Zarządzania Projektami Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu, która kierowała pracami zespołu.

 

Czym jest zjawisko drop out?

Drop out to zjawisko na uczelniach wyższych oznaczające rezygnację z kształcenia na danym kierunku studiów przed uzyskaniem dyplomu. Przyczyn i okoliczności rezygnacji ze studiów może być wiele. Przykładowe to:

  • utrata zainteresowania wybranym kierunkiem studiów,
  • chęć zmiany kierunku na inny,
  • niesprostanie wyzwaniu z jakim wiąże się uzyskanie wykształcenia wyższego,
  • zmieniające się uwarunkowania rynku pracy,
  • wysokie koszty utrzymania,
  • zmiany społeczne.

Na czym polegać będzie projekt

- Naszym celem jest poprawienie efektywności zarządzania procesami dydaktycznymi i administracyjnymi, aby zminimalizować zjawisko przedwczesnego kończenia nauki. Podejmujemy się złożonego projektu, w efekcie którego chcemy zwiększyć wśród młodych ludzi świadomość oferty na etapie wyboru kierunku studiów, aby podejmowali celne i satysfakcjonujące ich decyzje, a także otoczyć studentów wsparciem po rozpoczęciu studiów, aby ich wzmocnić i zwiększyć komfort nauki wyjaśnia Anna Magnowska. 
 

Zadania, jakie planujemy realizować w projekcie obejmują m.in.:

  • monitorowanie zjawiska drop out i przeciwdziałanie mu;
  • rozwój współpracy ze szkołami średnimi, przeprowadzanie lekcji pokazowych, działania informacyjne dotyczące studiowania na uczelni, właściwego wyboru kierunku studiów i ścieżek zawodowych;
  • podjęcie działań wspierających celny wybór studiów przez kandydatów;
  • szereg działań skierowanych do studentów po rozpoczęciu studiów m.in.: programy adaptacyjne; dodatkowe kursy, zajęcia i konsultacje wyrównujące poziom wiedzy i umiejętności; wsparcie psychologiczne mające na celu ograniczenie stresu;
  • rozwój kompetencji związanych z drop out dla kadry administracyjnej uczelni;
  • rozwój wsparcia oferowanego studentom przez Biuro Karier.

 

Wsparcie dla studentów - jak to zrobimy

W ramach projektu przewidujemy wprowadzenie nowych rozwiązań i rozwój tych, które już realizujemy, a które zapewniają studentom komfort nauki. Każdego roku przeprowadzamy wśród studentów badania opinii, pozwalające nam ocenić poziom zadowolenie ze studiów. Studenci wysoko oceniają:

  • praktyczny wymiar studiów,
  • kadrę wykładowców,
  • funkcjonowanie działów obsługowych i administrację uczelni,
  • infrastrukturę uczelni,
  • organizację studiów pozwalającą na łączenie nauki z pracą.

- Otrzymywana od studentów informacja zwrotna pozwala nam systematycznie dostosowywać ofertę i funkcjonowanie uczelni do potrzeb młodych ludzi oraz rynku pracy, na który wielu z nich wchodzi już w trakcie studiów. Wiemy co jest dla studentów ważne tu i teraz, a także jakiej wiedzy oraz kompetencji potrzebują, aby efektywnie odnaleźć się w przyszłości na rynku pracy. Śledzimy trendy biznesowe i technologiczne, dostrzegamy też zachodzące przemiany społeczne, w tym rosnącą różnorodność społeczeństwa. Wychodzimy temu naprzeciw i chcemy, aby młodzi ludzie mieli w nas partnera na ścieżce swojego rozwoju i u progu kariery - wyjaśnia Anna Magnowska.

 

Zadania projektowe ukierunkowane dla studentów obejmą kilka obszarów, m.in. wymienione poniżej.

 

  • Wsparcie studentów 1. roku studiów - wdrożymy programy adaptacyjne (onboardingowe) oraz nowe kanały i narzędzia komunikacyjne dla studentów, powołamy dedykowane stanowisko obsługowe dla osób przyjętych na studia. 
  • Działania zmierzające do wyrównywania poziomu wiedzy studentów - przygotujemy dodatkowe kursy i zajęcia wyrównawcze z przedmiotów ogólnych i kierunkowych, przeprowadzimy aktualizację istniejących kursów oraz uruchomimy dodatkowe konsultacje.
  • Zwiększymy zakres wsparcia psychologicznego dla studentów - na naszej uczelni działa Centrum Pomocy Psychologicznej, zwiększymy zakres oferowanego wsparcia indywidualnego i grupowego. Ponadto do budynków kampusu wprowadzimy kabiny akustyczne, które będą umożliwiały studentom wycieszenie się i regenerację.
  • Planujemy rozwój oferty Biura Karier, obejmie ona m.in.: przeprowadzanie indywidualnych konsultacji doradczych zorientowanych stricte na studentów I roku; przeprowadzanie testów predyspozycji i talentów; organizację spotkań z pracodawcami i absolwentami, którzy odnieśli sukces zawodowy; uruchomienie Akademii Personal Brandingu, której celem będzie zwiększenie świadomości studentów na temat tego, czym jest marka osobista i jak ją skutecznie budować.

 

Prace przygotowawcze już trwają, projekt rozpocznie się 1 października i potrwa 3 lata, a wypracowane w jego toku rozwiązania wzbogacą ofertę uczelni dla kandydatów i studentów.
 

Masz wątpliwości?

Nie wiesz, który kierunek jest dla Ciebie?

Już wiesz, co chcesz studiować?

Wypełnij krótki formularz i rozpocznij proces rekrutacji