Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Profesjonalny mentor w organizacji.

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 160
Liczba zjazdów: 9
Kim jest i w jaki sposób mentor wspiera w rozwoju / Mentoring a inne formy wspierania osób dorosłych
(4 godz.)
  • Rola i zadania profesjonalnego mentora
  • Kluczowe kompetencje mentora
  • Kiedy mentor jest potrzebny?
  • Mentor i mentoring kontekście innych metod rozwojowych stosowanych w organizacji
Mentoring w kontekście rozwoju organizacji i pracownika – typy mentoringu
(4 godz.)
  • Dlaczego mentoring jest potrzebny organizacjom
  • Typy mentoringu
  • Wykorzystanie mentoringu w profesjonalnym rozwoju kompetencji pracowników
  • Łączenie mentoringu z innymi metodami wspierania rozwoju pracowników
Budowanie i zarządzanie programem mentoringowym – wprowadzenie
(4 godz.)
  • Struktura profesjonalnego programu mentoringowego
  • Rola i zadania mentora na poszczególnych etapach przygotowania i realizacji programu mentoringowego
  • Zarządzanie realizacją programu mentoringowego – kogo zaangażować?
  • Kiedy mentoring nie powinien być wybierany jako metoda wspierania rozwoju
Definiowanie celów programu monitoringowego na podstawie potrzeb podopiecznego i wymagania organizacyjne
(4 godz.)
  • Struktura poprawnie zdefiniowanego celu programu mentoringowego
  • Cel główny i podcele
  • Wskaźniki i miary stosowane w programach monitoringowych - ograniczenia w wykorzystaniu wskaźników behawioralnych w programach mentoring owych.
  • Kontrakt/kontrakty w realizacji programu mentoringowego
Uczenie się osób dorosłych w kontekście zawodowym
(7 godz.)
  • Elementy psychologii rozwojowej wieku dorosłego
  • Specyfika uczenia się osób dorosłych
  • Potrzeby osób dorosłych jako profesjonalnych odbiorców edukacji
  • Dojrzałość rozwojowa jako wyznacznik definiowania potrzeb rozwojowych
Projektowanie formalnego programu mentoringowego z wykorzystaniem struktury 2M
(14 godz.)

Projektowanie formalnego programu mentoringowego z wykorzystaniem struktury 2M – część 1 (7 godz.)

  • Elementy programu mentoringowego.
  • Prowadzenie użytecznej diagnozy poprzedzającej opracowanie programu mentoringowego
  • Narzędzia diagnostyczne
  • Zasady prowadzenie efektywnej diagnozy rozwojowej

Projektowanie formalnego programu mentoringowego z wykorzystaniem struktury 2M – część 2 (7 godz.)

  • Projektowanie merytoryczne programu rozwojowego
  • Harmonogramowanie sesji w programie mentoringowym
  • Planowanie i organizowanie zasobów w programie mentoringowym
  • Projektowanie zarządzania realizacją programu mentoringowego
Mentoring grupowy & facylitacja rozwojowa
(14 godz.)

Mentoring grupowy & facylitacja rozwojowa / Krytyczna reflacja rozwojowa jako element budowania dojrzałości podopiecznego z elementami psychologii pozytywnej

  • Użyteczność osobistej refleksji rozwojowej w budowaniu dojrzałości podopiecznego
  • Jak budować refleksję rozwojową?
  • Wykorzystanie form mentoringu grupowego budowaniu refleksji rozwojowej?
  • Facylitacja jako narzędzie wspierania rozwoju grupowego w procesach mentoringowych
Projektowanie formalnego programu mentoringowego z wykorzystaniem struktury 2M – część 3
(7 godz.)
  • Testowanie programu mentoringowego w wykorzystaniem techniki „teorii programu”
  • Budżetowanie realizacji programy mentoringowego
  • Angażowanie innych uczestników organizacji w realizację programu mentoringowego
  • Zarządzanie komunikacją w realizacji programów mentoringowych
Realizacja programu monitoringowego oraz sesje podsumowujące
(4 godz.)
  • Realizacja i zarządzanie wykonaniem programu mentoringowego
  • Rejestry postępów i doświadczeń w zarządzaniu uczeniem się
  • Wykorzystanie wskaźników i miar w rejestrowaniu postępów
  • Przeprojektowanie programu mentoringowego w oparciu o analizę wskaźników
Zarządzanie trudnymi momentami w ramach programu monitoringowego
(7 godz.)
  • Ryzyka w realizacji programu mentoringowego
  • Typowe sytuacje trudne w zarządzaniu programem mentoringowym
  • Struktura działania w typowych sytuacjach trudnych w programie mentoringowym
  • Superwizja w procesach rozwoju i zarządzania programami mentoringowymi
Wspólnoty uczenia się
(7 godz.)
  • Specyfika uczenia się grupowego
  • Wykorzystanie grupy /grup uczenia się w procesach mentoringowych
  • Profesjonalne wykorzystanie i facylitacji i metod coachingu grupowego w procesach rozwojowych
  • Prowadzenie sesji uczenia się grupowego
Mentoring nieformalny – założenia i organizacja sesji
(7 godz.)
  • Specyfika mentoringu nieformalnego
  • Zakres wykorzystania mentoringu nieformalnego
  • Struktura realizacji mentoringu nieformalnego
  • Łączenie sesji i mentoringu formalnego i nieformalnego
Mentoring nieformalny – realizacja sesji i zagrożenia
(7 godz.)
  • Realizacja sesji mentoringu nieformalnego
  • Zagrożenia w realizacji sesji mentoringu nieformalnego
  • Działania po zakończeniu realizacji sesji mentoringu nieformalnego
  • Analiza strukturalna sesji mentoringu nieformalnego
Badanie efektywności programu monitoringowego
(7 godz.)
  • Dwa typy ewaluacji programu mentoringowego
  • Działania po zakończeniu realizacji programu mentoringowego
  • Projektowanie ewaluacji programu mentoringowego
  • Badanie efektywności programu mentoringowego na podstawie wskaźników
Praca własne w ramach realizacji własnego programu monitoringowego
(63 godz.)
  • Praca własne w ramach realizacji własnego programu monitoringowego
Forma zaliczenia
Testy
Udział w zajęciach (akceptowalne minimum dwa dni nieobecności)
Projekt
Opracowanie i przedstawienie programu monitoringowego w ramach obrony