Opis kierunku
Studia w formule online (synchronicznie).
Nową wiedzę i umiejętności zdobywasz, dzięki zajęciom realizowanym na platformie MS Teams. Z wykładowcami i uczestnikami studiów kontaktujesz się przez internet, w czasie rzeczywistym (synchronicznie). W zajęciach uczestniczysz w weekendy, zgodnie z ustalonym harmonogramem zjazdów.
Kierunek, który Cię interesuje jest efektem współpracy Uniwersytetów WSB Merito z całej Polski.
Program studiów jest zgodny z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).
Studia podyplomowe umożliwiają uzyskanie kwalifikacji do pracy w bibliotece szkolnej lub bibliotece prowadzonej przez inną niż szkoła placówce oświatowej, a także w innego rodzaju bibliotekach (m.in akademickiej, publicznej).
W ramach studiów uczestnicy (dotyczy osób z przygotowaniem pedagogicznym), realizują praktyki pedagogiczne – zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej.
Celem studiów jest zdobycie niezbędnych kompetencji – stosownej wiedzy i kwalifikacji – do pracy jako bibliotekarz w bibliotece każdego typu, w tym w bibliotece szkolnej i pedagogicznej. Uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności korzystania z systemów biblioteczno-informacyjnych, katalogowania, funkcjonowania, zarządzania i organizacji bibliotek różnych typów, prawa dotyczącego bibliotek, a także organizacji różnorodnych form pracy z czytelnikiem indywidualnym i zbiorowym, w tym z niepełnosprawnościami. Uczestnicy będą mieli możliwość poznać funkcjonowanie i organizację kilku bibliotek naukowych Poznania oraz wybranych wydawnictw.
Jeśli zainteresował Cię ten kierunek i chcesz dowiedzieć się więcej w kwestiach rekrutacji (np. ilość dostępnych miejsc czy terminy składania dokumentów) skontaktuj się z naszym Biurem Rekrutacji:
- e-mail: rekrutacja@szczecin.merito.pl
- tel. 91 422 58 58.
Korzyści?
Studia umożliwiają uzyskanie kwalifikacji do pracy jako bibliotekarz w dowolnego typu bibliotece, a dla osób posiadających przygotowanie pedagogiczne jako nauczyciel-bibliotekarz w bibliotece szkolnej lub pedagogicznej.
Uczestnicy studiów zdobędą ogólne wiadomości z zakresu bibliotekoznawstwa i bibliotekarstwa, literatury współczesnej, w tym literatury dziecięcej i młodzieżowej, czytelnictwa i informacji naukowej, nabędą umiejętności w opracowaniu i udostępnianiu zbiorów, tworzeniu nowoczesnego warsztatu informacyjnego biblioteki oraz organizacji podstawowych form pracy z czytelnikiem.
Wartością dodaną tych studiów jest możliwość uczenia się od osób, które na co dzień zawodowo zajmują się problematyką objętą programem studiów, są autorytetami w środowisku bibliotekarskim i laureatami prestiżowych nagród, w tym ministerialnych.
Dla kogo?
Studia skierowane są do absolwentów studiów I stopnia lub magisterskich (II stopnia lub jednolitych) dowolnego kierunku:
-
Osoby, które posiadają kwalifikacje pedagogiczne uzyskają kompetencje do pracy jako nauczyciel-bibliotekarz w bibliotece szkolnej lub pedagogicznej.
-
Osoby bez kwalifikacji pedagogicznych uzyskają kompetencje do pracy w innych typach bibliotek, w tym w bibliotece akademickiej lub publicznej.
Co zyskujesz?
Wiedza
- Zdefiniujesz pojęcia związane z biblioteką i jej działalnością oraz czytelnictwem i zbiorami informacji.
- Wskażesz podstawy prawne funkcjonowania bibliotek i bibliotekarzy, także jako nauczycieli szkolnych.
- Opiszesz historię książki i bibliotek.
- Scharakteryzujesz zasady organizacji i zarządzania zbiorami w bibliotece.
- Wskażesz specyfikę zarządzania biblioteką, w tym wykorzystanie marketingu i jego elementów w zarządzaniu.
- Scharakteryzujesz podstawowe rodzaje współczesnej literatury polskiej i specyfikę rynku wydawniczego.
- Scharakteryzuje metodykę pracy nauczyciela bibliotekarza.
Umiejętności
- Korzystanie z wiedzy na temat bibliotek, zbiorów i czytelnictwa w pracy zawodowej.
- Stosowanie przepisów prawa związanego z pracą bibliotekarza.
- Stosowanie zasad gromadzenia zbiorów i zasad ich ewidencji, inwentaryzacji, digitalizacji oraz ochrony i konserwacji.
- Korzystanie z zasad zarządzania biblioteką adekwatnie do zajmowanego stanowiska .
- Dobieranie i wykorzystywanie odpowiednich środków komunikacji (także social media) w bibliotece, w tym w bibliotece szkolnej i pedagogicznej.
- Planowanie organizacji nowoczesnej biblioteki w ramach obowiązujących ograniczeń.
- Dobieranie, projektowanie i stosowanie metod dydaktycznych, w tym nowoczesnych, w pracy nauczyciela bibliotekarza .
Społeczne
- Organizowanie zasobów koniecznych do realizacji zadań związanych z pracą w bibliotece.
- Współpracowanie w zespole, realizując zadania związane z pracą bibliotekarza.
- Otwieranie się na współpracę z czytelnikami, w tym z uczniami szkół.
- Kreatywna realizacja powierzonych zadań.
Warunki przyjęcia na studia
Nie czekaj, zapisz się online. Pierwsi korzystają najwięcej!
Zapisując się do 27 maja, zyskujesz 1200 zł, dzięki:
-
800 zł zniżki w czesnym rozliczanej przez cały okres studiów, proporcjonalnie do wybranego systemu ratalnego,
-
400 zł dzięki zwolnieniu z opłaty wpisowej.
Jeśli jesteś naszym absolwentem, zyskasz jeszcze więcej 1400 zł:
-
1000 zł zniżki w czesnym rozliczanej przez cały okres studiów, proporcjonalnie do wybranego systemu ratalnego,
-
400 zł dzięki zwolnieniu z opłaty wpisowej.
Program studiów
Studia skierowane są do:
- Osób, które posiadają kwalifikacje pedagogiczne. Uzyskają kompetencje do pracy jako nauczyciel-bibliotekarz w bibliotece szkolnej lub pedagogicznej.
Studia są zgodne z wymogami rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450) i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.
- Osoby bez kwalifikacji pedagogicznych uzyskają kompetencje do pracy w innych typach bibliotek, w tym w bibliotece akademickiej lub publicznej.
Liczba godzin: 305 godz. (w tym 60 godz. zajęć w formie e-learningu) + 90 godz. praktyk (dla osób posiadających przygotowanie pedagogiczne).