IV Opolskie Forum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży

Cel konferencji

Prezentacja aktualnych problemów w obszarze zdrowia psychicznego, wymiana myśli oraz doświadczeń teoretyków - badaczy naukowych oraz praktyków zarówno z dziedziny psychologii jak i pedagogiki, psychiatrii.
Istotnie przyczynić do tego mogą się planowane w ramach konferencji wykłady i referaty naukowe, ale również warsztaty i szkolenia praktyczne.

dr hab. Irena Dzwonkowska, prof. UWSB Merito

Celem konferencji jest przedstawienie aktualnych wyzwań w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w kontekście zmieniających się uwarunkowań społecznych, kulturowych i edukacyjnych. Wydarzenie będzie przestrzenią wymiany wiedzy i doświadczeń ekspertów ze środowisk akademickich i praktyki zawodowej, m.in. psychologów, psychiatrów i pedagogów. Kluczowym elementem będzie rozwój współpracy między uczelniami, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i praktykami, co może zaowocować wspólnymi projektami badawczymi i działaniami profilaktycznymi. Konferencja obejmie zarówno wykłady i prezentacje badań, jak i warsztaty oraz szkolenia dostarczające uczestnikom praktycznych narzędzi do pracy z dziećmi i młodzieżą.

dr hab. Irena Dzwonkowska, prof. UWSB Merito

Przewodnicząca Komitetu Naukowego

Zapisy na konferencję

W dniu konferencji (5 listopada) umożliwiamy uczestnictwo w transmisji online, bądź uczestnictwo stacjonarne. Liczba miejsc na uczestnictwo stacjonarne jest ograniczona i obowiązuje kolejność zapisów. Potwierdzenie uczestnictwa otrzymają Państwo w odpowiedzi zwrotnej na zapis.


Każdy warsztat ma ograniczoną liczbę miejsc, która wynosi 25 osób. Jeden uczestnik może zapisać się maksymalnie na dwa warsztaty, po jednym w każdym bloku - aby umożliwić skorzystanie z tej formy innym uczestnikom. Obowiązuje kolejność zapisów. Potwierdzenie uczestnictwa otrzymają Państwo w odpowiedzi zwrotnej na zapis.

Zapisy na konferencję | 5 listopada

Tryby

Zapisy na warsztaty | 6 listopada

Konferencja finansowana jest ze środków Samorządu Województwa Opolskiego w ramach zadania "Marszałkowskie wsparcie zdrowia psychicznego - Działania edukacyjne, informacyjne i profilaktyczne służące poprawie zdrowia psychicznego, w tym w szczególności skierowane do dzieci i młodzieży."

 

 

II Opolskie Forum zdrowia psychocznego dzieci i młodzieży

Prelegenci

dr Aleksandra Piotrowska

Doktor psychologii. Pracownik naukowy Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego (obecnie na emeryturze), konsultant dla rodziców i nauczycieli. Współdziała jako społeczny doradca z Komitetem Ochrony Praw Dziecka i (w latach 2008 – 2018) z Rzecznikiem Praw Dziecka. Zajmuje się także propagowaniem wiedzy psychologicznej współpracując w tym zakresie jako ekspert z prasą, a także ze stacjami radiowymi oraz telewizyjnymi. Autorka wielu publikacji naukowych i popularyzatorskich, w tym książek „Szczęśliwe dziecko czyli jak uniknąć najczęstszych błędów wychowawczych”, „Nastolatki pod lupą”, „Między nami samicami” (współ. Dorota Sumińska), „Twoje szczęśliwe dziecko czyli jak być wystarczająco dobrym rodzicem”, „Przedszkolak. Wielki mały człowiek”.. Matka dwojga dzieci i babcia czworga wnucząt. 

dr Aleksandra Piotrowska

Uniwersytet Warszawski

prof Alicja Głębocka

Dr hab. Alicja Głębocka ukończyła studia psychologiczne ze specjalnością psychologia kliniczna i defektologia na Wydziale Filozofii UJ w Krakowie. Tam też uzyskała stopień doktora oraz doktora habilitowanego w dyscyplinie psychologii. Profil jej działalności zawodowej pozostaje w ścisłym związku z psychologią kliniczną, społeczną oraz diagnozą psychologiczną. Obecnie zatrudniona jest na stanowisku profesora uczelni na Uniwersytecie Opolskim oraz w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Nysie. Jej aktywność naukowa skupia się wokół zagadnień związanych ze zdrowiem psychicznym oraz jego zaburzeniami. 

dr hab. Alicja Głębocka, prof. UO

Uniwersytet Opolski

Tomasz Grzyb

Psycholog społeczny. W swojej pracy naukowej zajmuje się przede wszystkich różnymi formami wpływu społecznego ze szczególnym uwzględnieniem posłuszeństwa (i – co czasem zdecydowanie ważniejsze – nieposłuszeństwa).

Redaktor naczelny „Polish Psychological Bulletin”, prezes Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej.

Autor i współautor książek (m.in. „Posłuszni do bólu”, „Sto technik wpływu społecznego”, podręcznika „Psychologia Społeczna”) wydawanych w Polsce, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Autor i współautor artykułów w prestiżowych czasopismach naukowych (publikował m.in. w „Journal of Experimental Social Psychology”, „Social, Psychological and Personality Science”, „Social Influence”, „Personality and Individual Differences” i wielu innych).

Prowadzi zajęcia (min. w Polsce, Niemczech, Grecji, Wielkiej Brytanii) kształcące studentów/studentki oraz praktyków/praktyczki w obszarze wpływu społecznego.

prof. dr hab. Tomasz Grzyb

Uniwersytet SWPS

Dr hab. Małgorzata Michel

Prof. UJ- profesorka nadzwyczajna nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, pedagożka resocjalizacyjna, mediatorka, steeetworkerka, trenerka, działaczka społeczna, aktywistka lokalna. Na co dzień pracuje na Uniwersytecie Jagiellońskim, prowadzi Koło Naukowe Pedagogów Resocjalizacyjnych i kieruje Pracownią Metodologii Badań Społecznych i Analizy Danych. Uczestniczka Transdyscyplinarnej Sieci Badaczy Jakościowych. Badaczka aktywności gangów młodzieżowych i dzieci na ulicy w nurcie Urban Studies. Ma na koncie książki dotyczące lokalnego systemu profilaktyki i resocjalizacji nieletnich, streetworkingu oraz gangów młodzieżowych, m. in. „Lokalny system Profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich” (Wyd. Pedagogium 2013), „Gry uliczne w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej. Perspektywa resocjalizacyjna” (Wyd. UJ 2016), „Pałacowe dzieci. Rzecz o pedagogii Stanisława Jedlewskiego. Na podstawie funkcjonowania Państwowego Zakładu Wychowawczo-Naukowego im. Tadeusza Kościuszki w Krzeszowicach w latach 1946–1950” (Wyd. UJ 2020), „S.O.S. Wsparcie organizacji streetworkerskich. Raport z badań” (2023), „Nieletni w pedagogii Stanisława Jedlewskiego. Refleksje (nie) domknięte” (Wyd. UJ 2025) Autorka kilkudziesięciu artykułów z zakresu przestępczości nieletnich, grup pseudokibiców i gangów młodzieżowych, bezpieczeństwa lokalnego w kontekście aktywności młodzieży. Współpracuje jako ekspertka z organizacjami pozarządowymi i streetworkerami i działającymi na rzecz bezpieczeństwa, m. in. Instytut Bezpieczeństwa Społecznego, Federacja Organizacji Streetworkerskich, Europe4youth. Absolwentka warsztatów: „Bulding resilience” organizowanych przez Cohen- Harris Resilience Center Association for Children at Risk. W maju 2023 realizowała pogłębione badania terenowe w nurcie etnografii radykalnej i childhood studies, docierając do najbardziej wykluczonych dzieci w Polsce na rowerze. Ekspertka w Biurze Rzeczniczki Praw Dziecka, kieruje Zespołem ds. Standardów Etyki Badań Społecznych z Udziałem Dzieci. Wice- przewodnicząca Komisji ds. Etyki Badań Naukowych Wydziału Filozoficznego UJ. Ekspertka w programie „miasta przyjazne dzieciom” UNICEF Poland. Trenerka youth workerów w programie KAPOK- Krakowskiej Akademii Partnerstwa Organizacji i Kooperacji. Członkini Ogólnopolskiej Koalicji na Rzecz Pracy z Młodzieżą. Ekspertka w Departamencie Spraw Międzynarodowych i Praw Człwieka Ministerstwa Sprawiedliwości w grupie roboczej ds. Karty Praw Dzieci Osadzonych Rodziców. Trenuje youth workerów w programie KAPOK- Krakowska Akademia Partnerstwa Organizacji I Kooperacji. Współtworzy Komisję Dialogu Obywatelskiego ds. Młodzieży w Krakowie.

dr hab. Małgorzata Michel, prof. UJ

Uniwersytet Jagielloński

dr Adam Zemełka

Doktor nauk społecznych w zakresie psychologii oraz doktor nauk o zdrowiu. Badacz i pasjonat mózgu. Redaktor naukowy czasopisma „Psychologia w praktyce”. Prowadzi autorską rubrykę w magazynie „Charaktery” zatytułowaną „Z krainy mózgu” oraz podcast na kanale tego czasopisma pod tym samym tytułem. Od kilkunastu lat pracuje jako wykładowca na uczelniach w Poznaniu oraz w Warszawie. Specjalizuje się w psychologii zdrowia i neuronauce stosowanej w obszarze edukacji, terapii i biznesu, prowadząc z tego zakresu warsztaty, szkolenia i prelekcje. Autor blisko 100 artykułów naukowych i popularnonaukowych. Autor książek: „Jak Grecy odkryli mózg?”, „Neuronauka od podstaw” oraz bestsellera psychologicznego „Autoterapia. Sto dni do szczęśliwego życia”. Prowadzi prywatną praktykę terapeutyczną w nurcie terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. Prywatnie miłośnik twórczości Davida Bowie, humoru Larry’ego Davida i wszystkich stąpających po ziemi Cavalierów, z których jednego ma szczęście być opiekunem. 

dr Adam Zemełka

Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu

dr n med. Anna Szczegielniak

Absolwentka kierunku lekarskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach oraz magister fizjoterapii z dyplomem Politechniki Opolskiej. Specjalistka psychiatrii z doświadczeniem pracy klinicznej szpitalnej oraz ambulatoryjnej. Stopień doktora w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu uzyskała broniąc rozprawy doktorskiej pt.: „Zaburzenia seksualne i jakość życia pacjentów z napadowym lub przetrwałym migotaniem przedsionków”. Jej zainteresowania naukowe oscylują w obrębie zagadnień uzależnień behawioralnych, szeroko pojętej psychiatrii społecznej, a także rehabilitacji psychiatrycznej. Działania Anny w ostatnim czasie skupione są na rozwijaniu psychiatrii stylu życia ze szczególnym podkreśleniem konieczności wprowadzenia fizjoterapii do placówek opieki nad zdrowiem psychicznym. Jest autorką licznych prac badawczych i artykułów popularnonaukowych z zakresu zdrowia psychicznego. Laureatka zagranicznych programów stypendialnych, m.in. Europejskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Japońskiego Towarzystwa Psychiatrii i Neurologii. Anna stara się poszerzać swoją wiedzę biorąc udział regularnie w konferencjach, szkoleniach i stażach, zarówno w kraju, jak i za granicą. Aktywnie działa w obszarach przywództwa, równości płci, praw człowieka oraz dostępu do usług zdrowotnych ze szczególnym uwzględnieniem osób zagrożonych wykluczeniem. Zaangażowana w pracę rzeczniczą w międzynarodowych organizacjach pozarządowych biorąc aktywny udział m.in. w 62. sesji Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet oraz Forum Politycznym Wysokiego Szczebla ONZ ds. Zrównoważonego Rozwoju w 2018 r. W ramach inicjatywy WHO „Helping Adolescents Thrive” członkini zespołu opracowującego wytyczne interwencji promujących zdrowie psychiczne młodzieży. 

dr n med. Anna Szczegielniak

Śląski Uniwersytet Medyczny

Joanna Ławicka

Doktor nauk społecznych, pedagog specjalny, psychoterapeutka Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej w trakcie certyfikacji. Od 2024 roku zrzeszona w International Society for Traumatic Stress Studies oraz jako członkini niezależnego Towarzystwa Jasna Strona Spektrum działa w The European Council of Autistic People. W 2022 roku uruchomiła jedyny w Europie Program Leczenia Traum i opieki nad zdrowiem psychicznym osób autystycznych. Podstawowym miejscem pracy jest Fundacja Prodeste, w której pełni funkcję prezesa zarządu od 2013 roku, będąc jednocześnie pomysłodawczynią fundacji.

Autorka książek: „Nie jestem kosmitą. Mam zespół Aspergera”, „Człowiek w spektrum autyzmu. Podręcznik pedagogiki empatycznej”, „Spektrum autyzmu i Stosowana Analiza Potrzeb” oraz „Jarzmo. Spektrum przemocy”. 

dr Joanna Ławicka

Mariusz Pawlita

Społecznik, zaangażowany w pomoc osobom w kryzysie bezdomności, jeden z założycieli Stowarzyszenia Pomocy Osobom Bezdomnym, Ubogim oraz Wykluczonym Społecznie "Nadzieja" założonej w 2019 roku. Od roku 2021 Asystent Osoby Bezdomnej, Opiekun Mieszkania Treningowego oraz Osoba Pierwszego kontaktu w pomocy Postpenitencjarnej. Na co dzień uczestniczy w życiu beneficjentów Stowarzyszenia, wspiera i towarzyszy im w readaptacji społecznej i zawodowej.

Działania Stowarzyszenia skierowane są na rzecz osób wykluczonych społecznie, dotkniętych bezdomnością, uzależnieniami oraz zaburzeniami psychicznymi czy opuszczających zakłady karne.

Mariusz Pawlita

Stowarzyszenie "Nadzieja"

dr Ewa Szura

Dr n o zdr. Ewa Szura, absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach i Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Nysie, adiunkt. Propagatorka zdrowego stylu życia, instruktorka fitness, odnowy biologicznej, trenerka personalna z ponad 20 letnim doświadczeniem. Specjalistka z zakresu wpływu aktywności fizycznej i technik relaksacyjnych na wybrane choroby czynnościowe przewodu pokarmowego. Fanka treningów body&mind ze szczególnym uwzględnieniem pracy autonomicznego układu nerwowego. Autorka treningu o potwierdzonej skuteczności „Zdrowe jelita” oraz cieszących się uznaniem warsztatów „Wyślij stres na margines”. Wymienia się wiedzą i doświadczeniem w kraju i poza granicami uczestnicząc w konferencjach naukowych, publikując artykuły naukowe oraz prowadząc wykłady i warsztaty m.in. w University of Algarve w Portugalii czy w University of West Bohemia w Pilźnie.

dr n o zdr. Ewa Szura

Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Nysie

Jolanta Reich

Dziennikarka, redaktorka, tłumaczka z języka angielskiego (w tym języka biznesowego), mentorka. Łączy umiejętności tai chi/qui gong oraz jogi śmiechu (śmiechoterapii) w tworzeniu autorskiej metody zarządzania stresem i relaksacji. Trenerka rozwoju osobowego z wieloletnim doświadczeniem, . Autorka gry psychologicznej Po Moc, Wyprawa w Głąb Siebie. Zwolenniczka strategii "błękitnego oceanu" oraz pracy na relacjach i wartościach. Inicjatorka wielu działań (szkoleń, konferencji, kursów) w zakresie równouprawnienia kobiet, głównie w przestrzeni zawodowej i biznesowej oraz powrotu na rynek pracy kobiet wykluczonych. Specjalistka w dziedzinie komunikacji oraz budowania długofalowych relacji opartych na zaufaniu.

Jolanta Reisch

Wacław Mitoraj

Magister psychologii (Uniwersytet Śląski w Katowicach, 1980 rok), absolwent "Studium metod pracy z dziećmi - ofiarami wykorzystania seksualnego i ich opiekunami' Fundacji Dzieci Niczyje (obecnie Dajemy Dzieciom Siłę), penitencjarysta, autor programów rozwiązywania problemów przemocy w rodzinie, profilaktyki uzależnień, praktyk edukacji i pomocy psychologicznej osobom uwikłanym w przemoc oraz osobom w sytuacjach trudnych i w kryzysie. Wykładowca na Uniwersytecie WSB Merito Opole.

Wacław Mitoraj

Mariola Kulik-Sowada

Założycielka ProPracowni – Pracowni Rozwoju Osobistego, Logopedii i Neuroterapii dla dzieci i dorosłych, pedagożka, i tepeutka pedagogiczna, a także miedzy innymi: logopedka, neurologopedka, oligofrenopedagożka, tyflo i surdopedagożka, terapeutka osób z autyzmem, terapeutka integracji sensorycznej, certyfikowana Trenerka pierwszego stopnia marki Sensoplastyka®️, Plastyki Ekspresywnej®️, Treningu Kreatywnego Wczesnego Rozwoju™️, instruktorka masażu relaksacyjnego osoby dorosłej oraz diagnostka w zakresie: spektrum autyzmu u dzieci i dorosłych, ADHD u dzieci i dorosłych, czytania i pisania metodą strukturalną, niepowodzeń szkolnych, w tym dysleksji rozwojowej, dyskalkulii i gotowości szkolnej. Jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej, muzyki, instruktorką tańca zakresu ogólnego.

W ProPracowni zajmuje się koordynowaniem pracy terapeutów, diagnozowaniem spektrum autyzmu oraz diagnozą logopedyczną, w tym jąkania się, prowadzi też stałe terapie neurologopedyczne.

Pracuje dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, w szczególności z osobami ze spektrum autyzmu oraz z zespołami genetycznymi. Preferuje holistyczne podejście do każdego pacjenta.

Mariola Kulawik-Sowada

Jarka Wencel

Psycholożka, seksuolożka, interwentka kryzysowa i psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie szkolenia. Absolwentka studiów psychologicznych na Uniwersytecie Wrocławskim, studiów podyplomowych z obszaru wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysie, seksuologii, interwencji kryzysowej oraz przygotowania pedagogicznego. Aktualnie jest w trakcie czteroletniego szkolenia psychoterapeutycznego w nurcie CBT na Uniwersytecie SWPS.

Pracuje z młodzieżą i dorosłymi, którzy doświadczają kryzysów życiowych oraz potrzebują wsparcia w regulacji emocji, zaburzeniach nastroju i radzeniu sobie ze stresem, w tym stresem związanym z przynależnością do mniejszości. Jest autorką artykułów naukowych, prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży, szkolenia dla rodziców oraz zajęcia ze studentami. Pracuje w Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Opolu oraz w Centrum Zdrowia Psychicznego i Seksuologii SENSO.

Jarka Wencel

Harmonogram konferencji

9.00 - 9.15

dr Katarzyna Mizera 

dziekan Wydziału Ekonomicznego w Opolu Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu


Szymon Ogłaza

Marszałek Województwa Opolskiego

 

UROCZYSTE OTWARCIE KONFERENCJI

9.15 - 10.00

dr Aleksandra Piotrowska

Między wychowaniem bezstresowym a presją - współczesne interpretacje prawa dziecka do miłości

 

WYKŁAD OTWIERAJĄCY

10.00-10.30

prof. dr hab. Tomasz Grzyb

"Niespokojne pokolenie" - fakt czy pojęcie publicystyczne? O specyfice pokolenia "Z" i późniejszych

10.30-11.00

dr hab. Małgorzata Michel, prof. UJ

Cyberwłóczęga dzieci i młodzieży oraz możliwości bezpiecznego powrotu do realu. Ryzyko, potrzeby, bezpieczeństwo

 

przerwa 11.00 przerwa 11.00

11.30-12.00

dr hab. Alicja Głębocka, prof. UO

Depresja i lęk w systemie edukacji 

12.00-12.30

dr n med. Anna Szczegielniak

Moda na ADHD: czy młodzi ludzie chcą mieć diagnozę? 
 
 

12.30-13.00

dr Joanna Ławicka

Budowanie rezyliencji dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu

13.00-13.30

Mariusz Pawlita

Praca z młodzieżą w kryzysie bezdomności
przerwa lunchowa przerwa lunchowa

14.00-14.30

dr Adam Zemełka

Mózg nastolatka - mózg w remoncie

 

 
 

14.30-15.00

dr Bronisława Ogonowski, dyrektor MCWE

Podpisanie Porozumienia o współpracy z Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji, prezentacja działań MCWE

 

15.00-15.30

Mirosława Olszewska 

Panel Dyskusyjny
Szymon Ogłaza

Samorząd województwa od samego początku wspiera działania na rzecz ochrony oraz promocji zdrowia psychicznego, w tym organizację Opolskiego Forum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży. Dla nas szczególnie ważne jest to, że to wydarzenie ma na celu nie tylko prezentację problematyki związanej z naszym zdrowie psychicznym, ale przede wszystkim jest forum wymiany doświadczeń teoretyków i praktyków. To niezwykle ważne, by jak najszerzej współpracować dla wsparcia dobrostanu psychicznego mieszkańców naszego województwa. 
To wszystko sprawia, że chętnie objąłem patronat honorowy nad tym wydarzeniem i wsparliśmy je finansowo z budżetu województwa. Mam nadzieję, że forum przyczyni się do tworzenia dobrego klimatu, sprzyjającego realizacji dobrych praktyk w sferze wspierania zdrowia psychicznego naszych mieszkańców.

Szymon Ogłaza

Marszałek Województwa Opolskiego

Warsztaty 6 listopada

Każdy warsztat ma ograniczenie do 25 miejsc. Jeden uczestnik może zapisać się maksymalnie na dwa warsztaty, po jednym w każdym bloku.

 

Warsztaty
"Młodzież nieheteronormatywna" | prowadząca: Jarka Wencel (zapisy zamknięte)
"Wpływ higieny i emisji głosu na dobrostan życia codziennego. Ćwiczenia oddechowe oraz relaksacyjne" | prowadząca: Mariola Kulawik-Sowada (zapisy zamknięte)
"Bezstresowe wychowanie czy zaniedbanie emocjonalne" | prowadzący: Wacław Mitoraj (zapisy zamknięte)
"Gra poMoc, bo prawdziwa moc leży w Tobie" | prowadząca: Jolanta Reisch (zapisy zamknięte)
"Psychosomatyka u dzieci – ciało w stresie" | prowadząca: dr Ewa Szura (zapisy zamknięte)
warsztaty 2
"Młodzież nieheteronormatywna" | prowadząca: Jarka Wencel (zapisy zamknięte)
"Bezstresowe wychowanie czy zaniedbanie emocjonalne" | prowadzący: Wacław Mitoraj (zapisy zamknięte)
"Gra poMoc, bo prawdziwa moc leży w Tobie" | prowadząca: Jolanta Reisch (zapisy zamknięte)
"Wpływ higieny i emisji głosu na dobrostan życia codziennego. Ćwiczenia oddechowe oraz relaksacyjne" | prowadząca: Mariola Kulawik-Sowada (zapisy zamknięte)
"Psychosomatyka u dzieci – ciało w stresie" | prowadząca: dr Ewa Szura (zapisy zamknięte)
Justyna Kuświk

Istotnym aspektem planowanej konferencji jest nawiązanie współpracy pomiędzy uczelniami, instytucjami oraz praktykami, które mogą zaowocować wspólnymi projektami i dalszymi działaniami prospołecznymi.

dr Justyna Kuświk

Prodziekan ds. studenckich, Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego

Joanna Wawrzyniak

Konferencja, dyskusje naukowe i warsztaty z profesjonalistami, to kolejna ważna i udana próba poznania i zrozumienia szerokiego zakresu problemów w sferze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Wystąpienia, doniesienia z najnowszych badań, opracowania psychologiczne i pedagogiczne, z których skorzystają pedagodzy, nauczyciele i psychologowie szkolni, mają szansę stać się podstawą pogłębianej regularnie wiedzy zawodowej.

dr Joanna Wawrzyniak

Menedżer kierunku pedagogika, Członkini Komitetu Organizacyjnego oraz Komitetu Naukowego

Alicja Żak-Łykus

Zdrowie psychiczne jest nadal bardzo ważnym i aktualnym tematem. Podejmujemy tematykę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, po to aby lepiej zrozumieć, wspierać i zapobiegać kryzysom. Zaplanowaliśmy dwa dni pełne wymiany myśli i doświadczeń praktyków i naukowców oraz przedstawicieli instytucji, które ostatecznie wdrażają działania związane ze zdrowiem psychicznym w życie na Opolszczyźnie. 

mgr Alicja Żak

Menedżer kierunku psychologia, Członkini Komitetu Organizacyjnego oraz Komitetu Naukowego

prof. Głębocka

Lęk i depresja w systemie edukacji nie dotyczy jedynie dzieci i młodzieży, ale także nauczycieli i wykładowców akademickich. Młodzież nie radzi sobie z presją osiągnięć, wykluczeniem społecznym, cyberprzemocą i brakiem empatii, a nauczyciele z wypaleniem zawodowym, biurokracją, chaosem, niskim prestiżem społecznym i oczekiwaniami rodziców.  

Programy zmierzające do poprawy sytuacji obu grup koncentrują się głownie na terapii i pomaganiu osobom w kryzysie. Rzadko kiedy zastanawiamy się nad zapobieganiem i wspieraniem mechanizmów budowania zdrowych systemów społecznych, w których na równi uwzględnianoby potrzeby uczniów i nauczycieli, ale także ich obowiązki, możliwości i jasne zasady efektywnej współpracy. 

dr hab. Alicja Głębocka, prof. UO

Członkini Komitetu Naukowego

Patronat prasowy: