Opis projektu
Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym w ostatnich latach rozwija się szczególnie dynamicznie. Zwiększanie nakładów na bezpieczeństwo kolejowe stymulowane jest nie tylko przez oczekiwania społeczne, ale również cele o charakterze politycznym i ekonomicznym. Co istotne, kultura bezpieczeństwa kolejowego wraz z wejściem w życie przepisów IV Pakietu Kolejowego staje się również wymogiem prawnym stawianym przedsiębiorstwom o profilu kolejowym. Zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym jest więc priorytetem.
Przeprowadzone badania
Badania longitudinalne przeprowadzone przez Profesorów Adama i Marka Jabłońskich miały na celu zbudowanie nowej teorii w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, gdyż można przyjąć, iż teoria ta nie jest jeszcze dobrze rozwinięta i posiada pewne luki poznawcze. Podjęte prace obejmowały badania jakościowe, ilościowe oraz studia przypadku zrealizowane bezpośrednio wśród przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury, podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych oraz użytkowników bocznic kolejowych.
Wyniki współpracy
W ramach przeprowadzonych badań nawiązano współpracę z Europejską Siecią Klastrów Kolejowych (ERCI: European Railway Clusters Initiative), w tym m.in. z siedmioma klastrami: włoskim, niemieckim, belgijskim, hiszpańskim, tureckim, brytyjskim i serbskim.
Wśród najważniejszych rezultatów przeprowadzonych badań należy wymienić:
- stworzenie praktycznego modelu efektywnego zarzadzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym z ujęciem zarządców infrastruktury, przewoźników kolejowych, jednostek odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów towarowych, użytkowników bocznic kolejowych oraz innych uczestników rynku kolejowego;
- opracowanie metodyki zarządzania projektami kolejowymi mającej za zadanie zwiększyć efektywność pracy bocznic kolejowych;
- stworzenie aplikacyjnego modelu integracji systemów kolejowych;
- autorski model pomiaru kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym;
Badania zostały udokumentowane w cyklu monografii i mają zastosowanie w organizacjach kolejowych o wysokiej niezawodności. W toku badań powstał pakiet rozwiązań, jak należy kształtować zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym zarówno w warunkach polskich jak i europejskich.
Uzyskane wyniki badań naukowych przyczyniły się do wprowadzenia zmian w działalności takich podmiotów działających w branży kolejowej jak między innymi: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP CARGO S.A., BTS Rail Saxony – The Rail Industru Cluster in Central Germany (Niemcy), Railgroup (Hiszpania), DITECFER S.c.ar.l. (Włochy).
Rezultaty
Główne zmiany dotyczą zwiększenia nacisku na miejsce i rolę bezpieczeństwa kolejowego w procesach biznesowych i technologicznych. Działania mające zwiększyć efektywność zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym zostały podjęte w stosunku do wszystkich uczestników rynku kolejowego, m.in. podmiotów odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego, podmiotów realizujących przewozy kolejowe, podmiotów będących regulatorami rynku kolejowego, podmiotów certyfikujących i kontrolujących poszczególne obszary bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Partnerzy