Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna).

Liczba miesięcy nauki: 15
Liczba godzin: 450 + 180 godz. praktyk
Liczba zjazdów: 18
Liczba semestrów: 3
KSZTAŁCENIE KIERUNKOWE
(60 godz.)
  • Dydaktyka specjalna (30 godz.). 
  • Diagnostyka w dydaktyce specjalnej (30 godz.). 

 

PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNE DO NAUCZANIA KOLEJNEGO PRZEDMIOTU LUB PROWADZENIA KOLEJNYCH ZAJĘĆ
(390 godz.)

Przygotowanie merytoryczne (240 godz.): 

  • Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej, klinicznej, wychowawczej . Podstawy procesów uczenia się a niepowodzenia szkolne (20 godz.)
  • Elementy prawa oświatowego, rodzinnego i opiekuńczego ze szczególnym uwzględnieniem pomocy psychologiczno- pedagogicznej (16 godz.)
  • Praca wychowawczo- profilaktyczna nauczyciela terapeuty (24 godz.)
  • Współpraca z rodzicami i rodziną dziecka z zaburzeniami rozwojowymi i w zachowaniu (16 godz.)
  • Współpraca z rodziną problemową (10 godz.)
  • Organizacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego (16 godz.)
  • Wybrane zagadnienia z zakresu terapii behawioralnej w pracy z dzieckiem z całościowym zaburzeniem rozwoju i ADHD (20 godz.)
  • Diagnoza dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (20 godz.)
  • Diagnoza dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi i zachowaniem (16 godz.)
  • Diagnoza dziecka ze spektrum autyzmu (16 godz.)
  • Rozwijanie sprawności komunikacyjnej dziecka z elementami logopedii (16 godz.)
  • Warsztat pracy terapeuty, umiejętności osobiste i zawodowe (10 godz.)
  • Nauczanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w edukacji wczesnoszkolnej i nauczaniu przedmiotowym na dalszych etapach edukacyjnych (16 godz.)
  • Arteterapia w pracy z dzieckiem i młodzieżą (8 godz.)
  • Metody wspomagające w pracy terapeuty (16 godz.)

 

Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.): 

 

  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania edukacji wczesnoszkolnej (20 godz.)
  • Metodyka prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z przedmiotów humanistycznych w klasach starszych (12 godz.)
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki w edukacji wczesnoszkolnej (20 godz.)
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki w klasach starszych (16 godz.)
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego, społecznego i zagrożonych niedostosowaniem (20 godz.)
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego z elementami Ruchu Rozwijającego (16 godz.)
  • Trening umiejętności społecznych i przeciwdziałania agresji (16 godz.)
  • Terapia dzieci i młodzieży przez twórczość plastyczną (12 godz.)
  • Terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi i behawioralnymi poprzez muzyką (10 godz.)
  • Terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi i behawioralnymi bajkoterapię i biblioterapię (8 godz.)
PRAKTYKI ZAWODOWE
(180 godz.)
  • Praktyki (w tym 20 godz. obowiązkowe w SP nr33 Toruńskiej Szkole Terapeutycznej w trzy piątki ustalone z wykładowcą).  
FORMA ZALICZENIA
  • Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela terapeuty (teczka). 
Forma zaliczenia
Semestry
Obecność na 80% zajęć
Zaliczenie praktyk
Testy
Zaliczenie testów wiedzy
Folder
Opracowanie teczki terapeuty